BMW:n 5-sarja sai uuden pikkudieselin: "Riittääkö puhti?"

Julkaistu:

Koeajo
BMW sai 5-sarjaan myös pienen, 18d-dieselmoottorin. Riittääkö se mihinkään?
Kun BMW:n 518d-mallilla kurvaa johonkin, ensimmäinen kysymys voisi olla: "Kulkeeko tuo mihinkään?" tai "riittääkö tuossa moottorissa puhti näin suureen autoon?"

Vastaus on yhtä helppo kuin kysymyskin: "Ihan hyvin riittää!"
BMW:n 5-sarjassa tähän saakka pienin saatavilla oleva dieselmoottori on ollut 20d-mallinen 184-hevosvoimainen diesel. Nyt automallin myyntikaaren puolivälissä sen kasvoja kohotettiin ja samalla mallistoon tuotiin uusi hinnat alkaen -diesel.



BMW:n 18d-moottori tuottaa 143 hevosvoimaa, aivan kuten muussakin BMW:n mallistossa. 5-sarjan pikkudiesel on kuitenkin vääntömomentiltaan eri kuin mihin 1- ja 3-sarjoissa on totuttu. Kun 1- ja 3-sarjojen 18d-diesel vääntää 320 newtonmetriä, 5-sarjan 18d-diesel on 40 newtonmetriä vääntävämpi eli siitä rutistetaan 360 newtonmetriä vääntöä, joka on puolestaan vain 20 newtonmetriä vähemmän kun 20d-dieselin vääntö.

Ja viitossarjalaisen 18d:n modaaminen vääntävämmäksi on sanomattakin selvää, onhan kysymyksessä painavampi auto kuin mitä 1-, 3- tai X1-sarjalaiset ovat.

Ja väännöllähän sitä pitkälti ajetaan ja siinä juuri salaisuus, miksi pienin diesel liikuttaa ihan mukavasti 5-sarjalaista. Ohituskiihtyvyys ei kuitenkaan ole räjähtävää ja esimerkiksi täyteen lastattuna eco pro -moodilla ajettaessa kiihtyvyys voi yllättää kuljettajan, sillä kyseinen ajo-ohjelma nimensä mukaisesti kuristaa auton moottoria mahdollisimman pienelle kulutukselle ja sitä mukaa myös vaisummalle suorituskyvylle.

Sport- tai Comfort-tilassa 518d:ssä kuitenkin riittää potkua myös ohituksiin, kunhan muistaa polkea kaasua reippaasti.
Kulutuksessa ja päästöissä autoissa ei ole eroa, onko alla 518d vai 520d, molempien CO2-päästöiksi BMW ilmoittaa 119 grammaa. Kaupunkikulutus sen sijaan on yhden desilitran isompi pienempimoottorisessa Viitosessa.




BMW on viime aikoina tuonut voimakkaasti mallistoon myös nelivetoisia autoja ja se onkin 518d-mallin kompastuskivi. Nelivetoa automalliin ei ole saatavilla, ainakaan toistaiseksi.

Pikkumoottorin tulo myyntiohjelmaan vaikutti myös 5-sarjalaisen alkaen hintaan, sillä se putosi reilusti alle 50000 euron, tarkalleen vajaaseen 47000 euroon. Edellinen hinnat alkaen -malli, 520d huitelee lähes 51000 eurossa. BMW:n liike tarkoittaa tietysti kovempaa kilpailua Mercedes-Benzin E-sarjan sekä Audin A6 -mallin kanssa.

Samalla BMW pääsi viitossarjallaan yritysautoilussa uuteen luokkaan, sillä monilla yrityksillä 50000 euroa voi olla auton hankintahintarajana.
Ja mikä on BMW 5-sarjalaista hankkiessa, auto on miellyttävä ja hiljainen ajaa Suomen karkeilla asfalteilla. Tilaa riittää sedanmallissakin runsaasti, itse asiassa tavaratila on niin runsas, että kontin perälle joutuu kurkottelemaan.

BMW 518 d Twinpower Turbo A Business

Moottori R4, turbo, 1995 cm³, 105 kW (143 hv)/4000 r/min, 360 Nm/1750-2500 r/min

Suorituskyky 0-100 km/h 9,6 s, huippunopeus 212 km/h

Kulutus 4,5 l/100 km Diesel

CO2-päästöt 119 g/km

Voimansiirto A8, takaveto

Mitat p 4907, l 1860, k 1464 mm, akseliväli 2968 mm, omamassa 1625 kg, tavaratila 520 l, tankki 70 l

Hinta 46933 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt