IS koeajoi: Volkswagen Scirocco GTS on perinnetietoisesti tuunattu teipein! - Autot - Ilta-Sanomat

Tällainen on Volkkarin perinnetietoinen teippituunaus!

Volkswagenin pikkusportista tuli tälle vuodelle urheilullisuutta korostava GTS-versio.

17.8.2013 14:12

GTS on automaailmassa komea kirjainyhdistelmä. Esimerkiksi Porschella se merkitsee teknisesti omaansa, mallisarjan tehokkaamman pään mallia. Volkswagen Sciroccossa GTS tarkoittaa kahden tehokkaimman bensamoottorin (160 ja 210 hv) yhteyteen saatavaa varustepakettia.

Myös 30 vuotta sitten GTS:ssä oli Golf GTI:stä lainattu golfpalloa muistuttava vaihdekepinnuppi.

Näin asia on ollut ennenkin. Toisen sukupolven Sciroccosta oli vuosina 1982-84 Saksassa tarjolla korisarjalla varustettu ja näyttävästi teipattu GTS, jossa tekniikka oli sitä samaa kuin muissakin. Nuo klassikot ovat tänä päivänä haluttuja kuriositeetteja.

Pirelli Cinturatot kokoa 235/40R18 terävöittävät ajokäytöstä.

Nyt kolmisenkymmentä vuotta myöhemmin moni asia on ennallaan, tarkoituksella. GTS:ssä on leveät helmat ja R-design-puskurit sekä kookas takaspoileri. Keskeistä on tietysti myös näyttävä teippaus. Suuret 19-tuumaiset vanteet ja mustan sisustuksen punaiset tikkaukset viimeistelevät tyylin.

Urheilullisen ohjauspyörän alapuolassa on metallinen GTS-logo.

Ei tekniikkakaan tuota pettymystä, vaikka se vakiokamaa onkin. Koeajettu yksilö on varustettu 1,4-litraisella kaksoisahdetulla moottorilla. Mekaanisen ahtimen vieno ujellus yhdessä sopivasti äänekkään putkiston kanssa luovat kilpahenkiseen olemukseen sopivaa äänimaisemaa.

Myös istuimet alleviivaavat varustetasoa. Mustaa sisustaa värittävät punaiset tikkaukset sekä reunoiltaan punaiset turvavyöt.

Alusta on perusteiltaan lainaa Golf GTI:stä ja se on hienosäädetty Sciroccoon. Se on urheilullisen epämukava ja laadukkaan oloinen. Leveät matalaprofiilirenkaat korostavat epämukavuuden lisäksi myös tarkkuutta ja pitoa kaarreajossa. Joidenkin mielestä tämä on ajettavuudeltaan paras Volkswagen ikinä.

Diffuusorimainen puskurin alaosa ja raitojen päättyminen takaluukkuun korostavat perän leveyttä.

GTS maksaa pyöreästi 4300 euroa enemmän kuin teknisesti vastaava perusvarusteltu. Niinhän se on, ihmiset ovat olleet kautta aikojen valmiita maksamaan tyylistä.

Volkswagen Scirocco GTS 1.4 TSI 118 kW DSG

Moottori R4, turbo ja mekaaninen ahdin, 1390 cm³, 118 kW (160 hv)/5800 r/min, 240 Nm/1500-4500 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 8,0 s, huippunopeus 218 km/h

Kulutus 6,3 l/100 km 95E

CO2-päästöt 147 g/km

Voimansiirto A7, etuveto

Mitat p 4256, l 1820, k 1404 mm, akseliväli 2578 mm, omamassa 1360 kg, tavaratila 312-1006 l, tankki 55 l Hinta 39954 euroa    

Artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?