Koeajossa Suomen halvin uusi diesel-neliveto-automaatti - tältä se tuntuu

Yleistettyjä totuuksia: Dieselmoottori on kalliimpi kuin bensamoottori. Automaattivaihteisto maksaa enemmän kuin manuaali. Nelivedosta pitää maksaa lisähintaa. Mutta entäpä kun autoyksilö edustaa samalla lajissaan Suomen halvinta uutta vaihtoehtoa?

Mitsubishi ASX:n yhdistelmä on tällä hetkellä markkinoiden edullisin. Uusi tekniikkavaihtoehto ei näy päälle päin. Maavaraa on runsaanpuoleisesti, 180 milliä.

29.3.2014 18:04

Koeajamamme Mitsubishi ASX maksaa kymppitonnin, lähes puolet, enemmän kuin bensa-manuaali-etuveto samalla varustetasolla. Silti ASX on selvästi markkinoidemme edullisin edustaja tästä halutusta tekniikkayhdistelmästä.

ASX:n 2,3-litrainen dieselmoottori on lainaa isoveli Outlanderista. Pehmeästi suorittava moottori tarjoaa tavalliseen ajoon juuri sopivasti voimaa. Painettaessa kaasua syvemmälle, se vastaa pyyntöön. Kuorma päällä ja kaasu pohjassa se edelleen suorittaa kepeän oloisesti.

Moottorin tavoin Outlanderista lainattu kuusipykäläinen automaatti osaa hienosti hyödyntää moottorin alavääntöä myös hieman reippaammin komennettaessa. Se parantaa polttoainetaloutta ja korostaa moottorin voimien riittoisuutta.

Tällainen tekniikka miellyttää varmasti myös vaunun vetäjiä. Näitä aikeita rajoittaa suurin sallittu jarrullinen perävaunupaino, vain 1400 kiloa. Voimat riittäisivät varmasti paljon enempäänkin. Vetokoukun saa 950 eurolla Travel Pack -nimisen kokonaisuuden mukana.

ASX:lle tyypillinen pitkien joustoliikkeiden mukava alustaviritys sopii hyvin kokonaisuuteen. Käytön miellyttävyyden viimeistelee huomiota herättävän nopeasti matkustamoon lämpöä antava lämmityslaitteisto.

Etumatkustajilla on ASX:ssä avarat oltavat. Takaistuin- ja tavaratilan osalta se jää parhaista kilpailijoistaan. Yleisesti asiallisen ohjauksen keskialueella korostuva tahmeus muodostaa yhdessä mukavuuspainotteisen alustan kanssa kokonaisuuden, joka ei houkuttele urheilulliseen ajotapaan.

Vaihdekulissi on perinteinen, vaikka ympäristöön onkin haettu krominkiiltoista pyöreyttä.

Lisäksi nupukiveyksen tai nimismiehenkiharoiden kaltaisessa täristyksessä jousitus sekoaa jo alhaisillakin tilannenopeuksilla. Kyseessä on selvästi mukavuutta arvostavalle suunnattu auto, jonka ominaisuuksissa painotetaan tavallista käyttöä.

Vaikka kyseessä onkin markkinoidemme edullisin diesel-automaatti-neliveto, voi sen Invite varustelua pitää runsaana. Mukana on perusvarusteiksi miellettävien ominaisuuksien lisäksi esimerkiksi vakionopeussäädin, valoautomatiikka ja sadetunnistin.

Mutta puhelinta ei saa Bluetooth-yhteyden puuttuessa paritettua autoon. Se tulee vasta 4000 euroa arvokkaammassa Instylessä, joka sisältää jo lähes kaiken lasikatosta ksenonvalojen kautta nahkaverhoiluun ja premium-äänentoistojärjestelmään.

Mitsubishi ASX 2.2 DiD Cleartec Invite 4WD 6AT

Moottori R4, turbo, 2268 cm³ 110 kW (150 hv)/3500 r/min 360 Nm/1500-2750 r/min Suorituskyky 0-100 km/h 10,8 s, huippunopeus 190 km/h Kulutus 5,8 l/100 km diesel CO2-päästöt 153 g/km Voimansiirto A6, neliveto Mitat p 4295, l 1770, k 1625 mm, akseliväli 2670 mm, omamassa 1609 kg, tavaratila 416-1219 l, tankki 60 l Hinta 32300 euroa

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?