Tämä uusi urheiluauto sai naapurissa hinnan - entä Suomessa?

Julkaistu:

Hybridi
BMW tekee tuloaan uudella urheiluautolla.
BMW:n tulevia uutuuksia markkinoille on i-sarja, joista nyt valmiina on i3 ja i8. Pieni sähköauto i3 on jo myynnissä esimerkiksi Saksassa ja urheiluauto i8:n toimitukset asiakkaille aloitetaan kesällä.

Ruotsalaiset ovat saaneet molemmille autoille jo hinnat, viimeisimpänä i8:n hinnan. Se maksaa Ruotsissa 1,2 miljoonaa kruunua eli noin 135000 euroa. I3 puolestaan maksaa vajaa 350000 kruunua eli noin 38000 euroa. Hinnat naapurimaassa ovat siis hieman suuremmat kun auton alkuperämaassa Saksassa, jossa i3 maksaa alkaen noin 35000 euroa ja i8 puolestaan 126000 euroa.

Suomessa autoja ei ole vielä hinnoiteltu. Tämä johtuu yksinkertaisesti siitä, että Suomi kuuluu Euroopassa ja maailmalla ns. toiseen aaltoon, jonne sähköautoja aletaan toimittaa. BMW Suomi Oy:n markkinointipäällikkö Henri Jantunen toteaa, että heille on tehtaalta ilmoitettu että autot lanseerataan Suomessa vuoden 2015 aikana.

- Suurin syy myöhäisempään lanseeraukseen Suomen kohdalla on se, että Suomessa ei ole sähköautoille tarpeeksi suurta markkinaa, Jantunen toteaa.

Autojen hinnat ovat Suomessa tiedossa pari-kolme kuukautta ennen lanseerausta ja maahantuoja ei ole vielä käynnistänyt hintaneuvotteluja.

Mitä tulee siis autojen hintaan, sitä voidaan tällä hetkellä vain spekuloida. BMW i8:n ilmoitettu polttoaineen kulutus on 2,2 litraa, joten sen päästöt ovat 49 g/km. BMW i3:n täyssähköversio on puolestaan  puolestaan on ns. nollapäästöinen.

Suomessa alle 50 g/km päästävien autojen kohdalla sovelletaan autoverotuksen suhteen minimiveroprosenttia, joka on viisi. Kun Saksan hinnasta lasketaan Saksan arvonlisävero (19 %) ja siihen lisätään Suomen arvonlisävero 24 prosentiia sekä viiden prosentin autovero, saadaan suunnilleen samat hinnat kuin Ruotsissa nyt. Lopputotuus hinnoista selvinnee kuitenkin sitten, kun autot lopullisesti lanseerataan Suomessa.

BMW i3 on ladattava hybridi, jossa on 3-sylinterinen kahdella turbolla varustettu 1,5-litrainen bensiinimoottori sekä sähkömoottori. Bensiinimoottori kehittää 231 hevosvoimaa ja 320 newtonmetriä vääntöä ja sähkömoottori 131 hevosvoimaa ja 250 newtonmetriä vääntöä. Hybridijärjestelmän yhteisteho on 362 hevosvoimaa. Auton ilmoitettu maksimitoimintasäde pelkällä sähköllä on 37 kilometriä maksinimopeudella 120 km/h.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt