Korretkin pellolta bensiinitankkiin: mitä ihmettä Mersu nyt puuhaa?

Mercedes-Benz haluaa muuttaa maatalousjätteet, kuten vehnän korret etanolipolttoaineeksi.

23.3.2014 19:30

Mercedes-Benz kehittää yhteistyössä kahden kemian alan yhtiön kanssa uutta polttoaineratkaisua, jossa maatalouden jätteet kuten vehnän korret muutetaan uudeksi biopolttoaineeksi. Sunliquid20 –polttoaine on 20-prosenttisesti etanolipohjaista, missä ei sinällään ole mitään erityisen uutta taivaan alla. Erityistä ja jopa tiettyä kilpailuetua on sen sijaan nähtävissä siinä, että uutta polttoainetyyppiä voidaan jo nykyisin käyttää Mercedeksen olemassa olevissa BlueDirect-bensiinimoottoreissa.

Sunliquid20:n oktaaniluku on yli 100, joten suorituskyvyn suhteen uusi polttoaine ei edellytä kompromisseja. Eräiden arvioiden mukaan jopa neljännes bensiinin kysynnästä Euroopassa voitaisiin täyttää kasvipohjaisilla etanolipolttoaineilla vuoteen 2020 mennessä. Sunliquid20-polttoaineen käyttökokeet ovat jo käynnistymässä Stuttgartin alueella.

Päästöjä on alennettava – vai onko?

Euroopan komissio on julkaissut ehdotuksensa EU:n energia- ja ilmastopoliittisiksi tavoitteiksi vuoteen 2030. Komissio esittää 40 prosentin päästövähennystavoitetta ja vähintään 27 prosentin uusiutuvan energian tavoitetta vuoteen 2030. Uusiutuvan energian tavoite on sitova EU-tasolla, mutta jäsenvaltiokohtaisia tavoitteita ei asetettaisi.

Erillisen uusiutuvan energian tavoitteen tarpeellisuus on herättänyt paljon keskustelua puolesta ja vastaan jo ennen ehdotuksen julkaisemista. Suomessa Öljyalan Keskusliitto katsoo, että liikenteen päästöjen vähentämisessä on toimivaksi ja kustannustehokkaaksi lähestymistavaksi osoittautunut erillinen, sitova polttoaineita koskeva uusiutuvan energian tavoite.

Lähteet: Daimler, EEA, Öljyalan Keskusliitto

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?