Näin voit lähes puolittaa polttoainekulut: säästäjien joukkoon taas uusi malli

Audi liittyy Suomenkin markkinoilla laajenevaan maa- ja biokaasua käyttävien autojen joukkoon.

23.3.2014 17:11

Audi tuo Suomeen A3 Sportback g-tron -mallin. Viisiovisen hatchbackin kulutus- ja päästöarvot ovat huomattavan matalat ja toimintamatka 1 300 km. Noin 2 500 euron lisähinnan vastaavaan perusmalliin verrattuna maksamalla pääsee nauttimaan lähes puoleen laskevista kaasuautoilun polttoainekuluista.

Audi kompaktin kaasuauton moottori perustuu uuteen, iskutilavuudeltaan 1,4-litraiseen TFSI-bensiinimoottoriin. Moottori kehittää 81 kW:n eli 110 hevosvoiman huipputehon ja 200 Nm:n vääntömomentin. Kaasun kulutus on 3,2 kg/100 km ja vastaavat CO₂-päästöt 88 g/km.

Autossa on elektroninen kaasunpaineen säädin, joka säätää kaasun paineen siten, että hitaammassa ajossa se on alhaisempi hyvää energiatehokkuutta silmälläpitäen ja korkeampi silloin, kun kuljettaja tarvitsee moottorilta enemmän tehoa. Kun kaasun paine säiliössä laskee alle 10 barin, vaihtaa järjestelmä automaattisesti bensiinikäytölle. Suorituskyky on yhtenevä kummallakin polttoaineella, eikä käytössä minkäänlaista eroa ole huomattavissa.

Matka ei katkea   Audin A3-kaasuautossa kahteen tavaratilan lattian alle sijoitettuun kaasusäiliöön mahtuu yhteensä 14,4 kiloa kaasua. Lisäksi autossa on normaalikokoinen 50 litran bensiinisäiliö. Kaasusäiliöiden ultrakevyen rakenteen ansiosta ne painavat kumpikin 27 kiloa vähemmän kuin vastaavat perinteiset kaasusäiliöt. Kolmikerroksisen säiliön valmistusmateriaaleina on käytetty polyamiidipolymeeriä, hiilikuituvahvistettua polymeeriä ja lasikuituvahvistettua polymeeriä. Kaasukäytöllä A3 g-tronin toimintamatka on keskimäärin 400 km ja bensiinillä päästään sen lisäksi vielä noin 900 km.   Selvää säästöä tien päällä   Biokaasun hiilidioksidipäästöt ovat jopa 90 prosenttia pienemmät kuin bensiinillä, mutta kuluttajalle merkitsee etenkin kaasulla ajamisen edullisuus, sillä kaasu on edelleen edullisin liikenteen polttoaine sähkö pois lukien. Vertailuhintana bensiiniin maakaasu maksaa tällä hetkellä 0,899 ja biokaasu 0,963 euroa per litra, eli polttoainekuluista katoaa kaasulla ajaen noin 45 prosenttia.   Tällä hetkellä Suomessa on 21 maa- ja biokaasun jakeluasemaa. Jakeluverkoston odotetaan kehittyvän ja kasvavan edelleen lähivuosien aikana. Niinpä Audi A3 Sportback g-tronin myynti- ja huoltoverkosto noudattelee jakeluverkostoa ja laajenee sen mukaan. Kevään aikana mallia pääsee koeajamaan Helsingissä, Espoossa, Vantaalla, Hyvinkäällä, Tampereella, Kouvolassa, Lappeenrannassa sekä Jyväskylässä.

Suomessa myytäviä uusia kaasuautoja ovat tällä hetkellä muun muassa Audi A3 Sportback g-tron, Opel Zafira ja Zafira Tourer, Mercedes Benz B 200 NGD ja E 200 NGT, Seat Mii sekä Volkswagenin mallit Eco Up, Golf, Golf Variant, Passat, Passat Variant sekä Touran.

Seuraa ja lue artikkeliin liittyviä aiheita

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?