Peugeot 308:n omintakeinen kojelautadesign näyttää tyylikkäältä ja aika erikoiseltakin. Erikoisuutta voi etsiä tässä yksilössä myös nokkapellin alta, jossa surraa vapaasti hengittävä 82-hevosvoimainen kolmisylinterinen säästömoottori, polttoaineen suihkutuksella varustettuna.
Moottorin alavääntö jää hieman ohueksi, mutta toisaalta kone kerää herkästi kierroksia. Ajoon on mukava lähteä ja talouskin on viiden litran alueelle osuvin lukemin kelpo tasoa. Vain kierrosten ajoittainen pakkohyödyntäminen hieman haittaa muuten mallillaan olevaa kulutusta.
Peugeot 308 taiteilee tavanomaisuuden ja erilaisuuden välimaastossa. Arkeen paketti on onnistunut.
Soikeat analogiset päänäytöt asemoituvat Peugeotissa kätevän, pienihalkaisijaisen ohjauspyörän ylle. Nopeus osoitetaan kuljettajan niin halutessa lisäksi digitaalisena - ja hyvä niin, sillä sitä näyttöä on helpointa ajon aikana vilkuilla. Keskikonsolin kookas 9,7-tuumainen värinäyttö toimii erinomaisesti. Näyttökäytön helppous tosin jakaa mielipiteitä, eikä näytön takaa valitettavasti löydy Active-versiossa tehdasnavia.
Jousitus tuntuu kantavan jämäkältä myös mutkatiellä. Se ei ole pehmeä, vaan tuntuman mieltää enemmänkin saksalaishenkiseksi kuin perinteisen ranskalaistyyppiseksi. Sähköisesti tehostetun ohjauksen keskialue on maantieajossa varsin mallikkaan tuntuinen.
Ohjaamosta käsin on vaikea huomata, että moottori on vain kolmisylinterinen. Mittaristo on erikoinen.
Halogeenivalot hoitavat tehokkaasti tehtävänsä niin lyhyillä kuin pitkillä. Samoin viisiportaisen manuaalivaihteiston sujuvuus on kiitettävää tasoa. Myös kytkimen toiminta on optimaalista ja polkimen liikerata tuntuu täsmälleen sopivalta.
”Peugeot 308 voitti ylivoimaisesti Car of the Year 2014 -äänestyksen.
Kokonaisuus on käyttötunnelmaltaan laadukas, vaivaton ja helppotoiminen. Jos alla olisi tyyriimpi Allure-varustetaso, istuinkokemus olisi parempi. Activen vakioistuimet eivät nimittäin tarjoa läheskään yhtä mainiota sivutukea tai tanakkaa istuintyynyä kuin ylellinen Allure. Takaistuimessa vastaava varuste-ero ei kuitenkaan jatku. Tilat ovat kokonaisuutena kohtuulliset pitkäjalkaiselle, mutta etuistuimien runsaampi säätö taaksepäin aikaansaa nopeasti jalkatilan hiipumisen.
Tavaratilaan kaipaisi vielä välipohjaa. Myöskään takaistuin ei välttämättä käy pitkäjalkaisille matkustajille parhaalla mahdollisella tavalla.
Asiallisesti muotoiltua tavaratilaa järjestyy parhaimmillaan 1228 litraa. Täysimittaista, tasapohjaista tilaa ajatellen olisi kuitenkin eduksi, jos siihen kuuluisi irrotettava, kahteen tasoon siirreltävä välipohja.
Peugeot 308 VTi 82 Active
Moottori R3, epäsuora suihkutus, 1199 cm³, 60 kW (82 hv)/5750 r/min, 118 Nm/2750 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 13,3 s, huippunopeus 172 km/h
Kulutus 5,0l/100 km 95E
CO2-päästöt 114 g/km
Voimansiirto M5, etuveto
Mitat p 4253, l 1804, k 1457 mm, akseliväli 2620 mm, omamassa 1280 kg, tavaratila 420-1228 l, tankki 52 l
Hinta 21 564 euroa