Uskomatonta: Suomalaisviranomainen aikoo helpottaa harrasteautojen rakentamista – lue miten! - Autot - Ilta-Sanomat

Uskomatonta: Suomalaisviranomainen aikoo helpottaa harrasteautojen rakentamista – lue miten!

Harrasteautojaan rakentavien elämä helpottuu jatkossa, kun auton rakenteen muuttamista koskevaa poikkeuslupaprosessia uudistetaan. Lukuisat harrastajat ovat haaveilleet sääntömuutoksista jo vuosikymmeniä.

Kesäisiä harrasteautoja kyytiläisineen Helsingin Sompasaaressa.

3.3.2014 10:21

Trafi on omien sanojensa mukaan "selkeyttämässä ja nopeuttamassa poikkeuslupien hakukäytäntöä".

Auton rakennemuutoksille on haettava poikkeuslupa, jos autoa muutetaan enemmän kuin, mitä auton rakenteen muuttamisesta pelkän muutoskatsastuksen avulla on säädetty*.

Poikkeuslupia haetaan tyypillisesti mm. moottorinvaihtoihin, vetotavanmuutoksiin sekä korinvaihtoihin. Vuodessa auton rakennemuutoksiin liittyviä poikkeuslupia on haettu keskimäärin n. 50 kpl.

Trafin mukaan tulossa olevan uudistuksen tarkoituksena on myös varmistaa, että auto on kaikin puolin liikenneturvallinen rakennemuutoksen jälkeen.

Uutta lupaprosessia testataan pilottikokeiluna vuoden

Lupaprosessin kokeilu on käynnistetty yhdessä yhden alan harrastejärjestön, Finnish Hot Rod Association FHRA ry:n kanssa. Vuosi 2014 on pilottivaihe, jonka aikana uutta käytäntöä testataan.

Kokeiluvuoden jälkeen arvioidaan, pitääkö prosessia hioa ja onko nyt kehitelty malli tarkoituksenmukainen. Tarkoituksena on saada uusi käytäntö täyteen vauhtiin vuonna 2015.

Lopputuloksena "sujuvampi prosessi ja turvallisempi harrasteauto"

Trafi määrittelee jatkossakin raamit, joiden puitteissa toimitaan ja joiden avulla auto on muutosten jälkeen kaikin puolin turvallinen. Alan harrastejärjestöjen asiantuntemuksen avulla on mahdollista löytää parhaat, kutakin yksittäistä ajoneuvoa koskevat ratkaisut.

Harrasteauto voi olla myös kohtuullisen tuore menopeli. Oleellista ovat yleensä silloin auton kokemat muutokset.

Prosessia lähdettiin kehittämään, jotta poikkeuslupien hakeminen ja käsittely olisi sujuvampaa. Jatkossa poikkeusluvan hakija keskustelee rakenteen muuttamiseen liittyvistä asioista tarkemmin alan harrastejärjestön kanssa.

Poikkeusluvan myöntää edelleen Trafi, joka saa harrastejärjestöiltä lausunnon autoon suunnitelluista rakennemuutoksista.

Uuteen prosessiin sisältyy myös harrastejärjestöjen autolle muutosten jälkeen suorittama rakennetarkastus ja koeajo, jonka jälkeen autolle tehdään normaali muutoskatsastus. *Liikenne- ja viestintäministeriön päätös 779/1998 auton rakenteen muuttamisesta

Miten uskot tai toivot yksityiskohtaisempien rakentelupykälien muuttuvan? Mitä Suomessa pitäisi autonrakentelussa sallia ja miksi? Kommentoi alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?