Mittava luotettavuustutkimus uudehkoista autoista: yksi ylitse muiden

Julkaistu:

AUTOJEN LUOTETTAVUUS
Arvostettu amerikkalainen tutkimuslaitos JD Power on rankannut luotettavimmat automerkit Yhdysvaltain mittavilla markkinoilla.
Tuore JD Power Vehicle Dependability Study 2014 nostaa luotettavuudessa yhden automerkin selkeästi ylitse muiden: Lexus-autoissa koettiin vain 68 ongelmaa sataa autoa kohden. Ero toiseksi tulleeseen Mercedes-Benziin on selkeä, sen tulos oli 104 pistettä. Kolmanneksi sijoittui Cadillac 107 pisteellä. Myös Honda ja Lexuksen emomerkki Toyota sijoittuivat tutkimuksessa hyvin 114 pisteen tuloksellaan.

Vähemmän mairittelevan tuloksen saavuttivat toisaalta tutkimuksen häntäpään merkit Mini, Dodge ja Land Rover. Myös Jeepin ja Hyundain tulos oli heikko.

Luotettavuusongelmat lisääntyneet

Tutkimus, joka toteutettiin nyt 25. kerran peräkkäin, selvittää teknillisiä ongelmia, joita autonomistajat ovat kokeneet kuluneiden 12 kuukauden aikana. Tutkitut autot olivat vuosimallin 2011 henkilöautoja. Kaikkien merkkien luotettavuutta kuvataan indeksillä, joka kertoo ongelmien lukumäärän 100 ajoneuvoa kohden. Näin alempi pisteluku kuvaa parempaa tulosta ja teknillisesti laadukkaampaa automerkkiä.

Tutkimuksen mukaan kokonaiskäyttäjäkokemuksissa luotettavuus on keskimäärin 133 pistettä, eli yhtä autoa kohden toteutui keskimäärin 1,33 tekniikkaan liittyvää ongelmaa. Luvussa on kuuden prosentin kasvu vuoteen 2013 verrattuna. Kyseessä on ensimmäinen kerta vuodesta 1998 lukien, jona keskimääräinen ongelmatiheys on kasvanut.

Moottoriin ja vaihteistoon liittyvät ongelmat lisääntyivät tutkituissa autoissa selkeästi. Laadun heikkeneminen koettiin erityisesti autoissa, joissa on amerikkalaisittain pieni, nelisylinterinen moottori.

Ota kantaa

Jos uudehkoon autoon tulee vikoja, kuinka paljon ne ärsyttävät?

Todella paljon 71% Jonkin verran 10% Melko vähän 2% Eivät ollenkaan 2% Riippuu ennen kaikkea vian suuruudesta 10% Riippuu ennen kaikkea takuun voimassaolosta 5%
Ääniä yhteensä 4846

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt