IS ensitesti: Nissan Qashqai 1.2 DIG-T 115 hv ja 1.6 dCi CVT automaatti Tekna - Autot - Ilta-Sanomat

Suosikkiauto uudistui täydellisesti - IS koeajoi huippumyyntiä tavoittelevan uutuuden

Nissan Qashqailla on tätä nykyä paljon haastajia. Enemmän ja vähemmän katu- maasturimaisia perheautoja on tarjolla lähes kaikilla merkeillä - toisin kuin edellismallin lanseerausvuonna 2007.

Julkaistu: 5.2.2014 10:20

Nissan Qashqai on ollut hieman vaikeasti luettavasta nimestään huolimatta huiman suosittu auto. Koeajoimme uutuuden toisen sukupolven Espanjassa.

Ensihuomio uudessa Qashqaissa kiinnittyy koriin, joka on muuttunut aiemmasta aika purkkimaisesta versiostaan selvästi matalammaksi, pidemmäksi ja vähän leveämmäksikin. Keulassa on räyhäkkää ja omaleimaista nuoliaihetta, mutta takaa mieleen tulee - no, vähän vaikeasti määriteltävä "jokin uusi auto".

Ohjaamoilme on yhdistelmä konservatiivisuutta ja nykyaikaa. Osa materiaaleista yltää varsin korkeallekin tasolle, mutta keskikonsolin tekopianolakkapinnat ja ratin hopeamuovi näyttävät hyviltä lähinnä kuvissa. Navigaattori saisi sijaita ylempänä.

Sisällä tilaa on aiempaa enemmän ja isokin mies mahtuu kuskinpaikalle ongelmitta. Heti voi todeta, että edellismalliin nähden viimeistely materiaaleineen on nyt pääosin korkeammalla tasolla, varustelu huomattavasti nykyaikaisempaa ja papereiden mukaan moottoritekniikkakin on vaihdettu ykköspolvea selvästi pihimpään.

Kokonaisuutena suunnittelussa on pelattu varman päälle, mutta samalla kovasti jotain omaa etsien.

Pääosin vaikutelma on siis hyvä ja muotoiluinnovaatiot oikeita. Järkevimmillään liikenevät panokset on vapautettu sieltä missä on ollut mahdollista (esimerkiksi lasinnostimista vain yksi on valaistu), ja laitettu sinne, missä on ollut paikkaa erottautua ja tuottaa kuljettajalle aidosti positiivinen kokemus.

Kelpo esimerkki edellisestä on mittariston keskellä sijaitsevan ajotietokoneen iso ja hieno värinäyttö, joka kelpaisi hyvin vaikka neljä kertaa kalliimpaan röyhistelysedaniin.

Liikaa Qashqai-kuljettajan ei kuitenkaan anneta autostaan ylpistyä. Arjen harmauteen hänet palauttaa esimerkiksi tarpeettoman halvanoloisen rattimuovin pakollinen käpälöinti.

Tavaratilan materiaalienkin osalta aidosti kaksipuolinen välipohja muuttuu kirjaimellisesti käden käänteessä käytännölliseksi tilanjakajaksi.

Modernia nettiaikaa Qashqaissa edustavat ajantasaiset älypuhelinvalmiudet monine sovelluksineen sekä erilaisiin antureihin ja kameroihin perustuva lisävarusteinen turvatekniikka. Safety Shield -nimen alle on paketoitu muun muassa väsymys-, kaista-, peräänajo- ja kuolleen kulman varoittimet. Tältä osin kokonaisuus on lajissaan perusmallinen, mutta ilahduttavan kattava.

Etuistuimet vaikuttavat muutaman sadan kilometrin lenkin perusteella varsin kohtuullisilta ja Nissan kehuukin suunnitelleensa niitä peräti avaruusjärjestö NASAn avulla. Lautamainen takajakkara lienee tosin jäänyt avaruussuunnittelijoilta hieman varjoon, sillä sen istuinosa on sijoitettu aikuisen näkökulmasta epämukavan matalalle.

Tässä se on - upouuden Nissan Qashqain peränäkymä.

Ajoltaan Qashqai on riittävää nykytasoa ja taipuu riittävän kivasti jokseenkin kaikkiin tarpeellisiin ajotilanteisiin. Yleistunnelmaa voi ajon osalta luonnehtia turvallisuushakuiseksi, joskin samalla vähän tylsäksi. Suurin puute on eräänlainen ajettavuuden yleinen harmaus.

Kokeilemamme moottorit ovat luonteeltaan nykyaikaisia ja passaavat Qashqain arkiseen käyttöluonteeseen. Pieni bensaturbo on omimmillaan tasaisen vauhdin maantieajossa ja kaupunkien ruuhkissa. Alakierroksilla hieman hitaasti vastaava turbodiesel puolestaan sopii säännöllisiin ohituksiin ja raskaalle kuormalle.

CVT-automaattivaihteisto (jota ei harmillisesti saa nelivedon yhteyteen) tuntuu ajossa aiempaa vähemmän kuminauhamaiselta.

Erilaisia lokeroita johtoreitteineen on tarjolla riittävästi. Kyllä kelpaa kännykkää ja juomapulloja lepuuttaa.

Kokonaisuutena Qashqain eväät vaikuttavat olevan kunnossa. Korkealle myyntitilastosijalle mennään taatusti heittämällä, mutta pystyykö "Kassu" tipauttamaan palliltaan esimerkiksi Skoda Octavian tai ikisuosikki VW Golfin? Paineet moisiin suorituksiin ovat nyt kovat. Tavoitteena ei ole sen enempää eikä vähempää kuin Suomen myydyimmän auton titteli.

Takapenkki on asemoitu kovin alas. Turvaistuimia tänne on todennäköisesti helppo asentaa, mutta matkamukavuudessa etuistuin vie voiton kuvainnollisin luvuin kuusi-nolla.

Lisää aiheesta

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?