Vain kuusi autovalmistajaa pysyy selkeästi itsenäisinä – nämä merkit ne ovat

Julkaistu:

Autoteollisuuden johtajat eivät enää pidä keskinäistä yhteistyötä ainoana tienä kasvuun.
KPMG:n vuosittain julkaistavan raportin mukaan tunnelmat autoalalla ovat lähitulevaisuuden suhteen eriytymässä kolmeen päälinjaan, eikä tuttuihin valmistajayhteistyökumppaneihin automaattisesti luoteta yhtä paljon kuin aiemmin. Itsenäinen kasvustrategia ja liittoutuminen alan eri alihankkijoiden kanssa ovat astumassa esiin vaihtoehtoisina ratkaisuna.

Innovointi avainasemassa

Tuoreimman raportin mukaan 84 prosenttia autoteollisuuden johtajista haluaakin yrityksensä kasvavan itsenäisesti, ilman yhteisyrityksiä tai muita liittoumia. Se ei ole kuitenkaan helppo tie jatkuvaan kasvuun, jota yleisesti pidetään varmimpana tienä vakaaseen tulevaisuuteen. Teknologinen innovatiivisuus on nousemassa yhä tärkeämmäksi ominaisuudeksi kiristyvässä kilpailussa valmistajien välillä. Laakereilla lepääminen ja hankittuun valta-asemaan luottaminen eivät enää riitä.

Tähänastisissa yhteistyöjärjestelyissä todellisen yhteistyön tai aitojen synergiaetujen löytäminen on osoittautunut hankalaksi. Esimerkkinä tästä voidaan pitää esimerkiksi taannoista Daimlerin ja Chryslerin liittoa, jonka piti olla tähtiin kirjoitettu menestystarina saksalaisen Mercedes-Benzin ja yhdysvaltalaisen Chryslerin välillä. Yhteistyö osoittautui kuitenkin lopulta melkoiseksi flopiksi, ja purettiin vähin äänin.

Kuusi vahvaa merkkiä
 
Autoalan johtajat ennakoivatkin raportissa, että vain kuusi maailman 32 johtavasta autonvalmistajasta on riittävän innovatiivinen ja rohkea, jotta ne pystyisivät jatkamaan itsenäisinä. Nämä valmistajat vahvuusjärjestyksessä olisivat saksalaiset BMW ja Volkswagen, yhdysvaltalainen Tesla, Koreasta ponnistava Hyundai/Kia, japanilainen Toyota sekä intialainen Tata. BMW ja Tesla ovat selkeimmät markkinajohtajat omilla mantereillaan.

Vastaavasti Mazda, Fiat, Isuzu, Honda, PSA-yhtymä sekä Subaru olisivat todennäköisimmät ehdokkaat erilaisten yritysjärjestelyiden osina. Monet kiinalaiset autovalmistajat – jotka eivät vielä ole saavuttaneet merkittävää jalansijaa Euroopassa – ovat todennäköisiä yhteiskumppaneita erilaisissa valmistajakumppanuuksissa. Monet eurooppalaisittain merkittävät valmistajat, kuten esimerkiksi Daimler, Ford, Nissa ja Renault jäävät raportissa harmaaseen keskikastiin, jonka tulevaisuuskuva on kasvustrategian suhteen jonkin verran epäselvä. Myös yhdysvaltalainen autovalmistajajätti General Motors kuuluu samaan joukkoon.

Lähde: KPMG

Ota kantaa

KPMG listaa kuusi autovalmistajaa, joiden uskotaan säilyvän itsenäisimpinä. Mihin niistä luotat eniten innovaatiojohtajana?

BMW 38% Tesla 10% Volkswagen 28% Hyundai 6% Toyota 14% Tata 5%
Ääniä yhteensä 13547

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt