Polttomoottoriauton käynnistys kovilla pakkasilla ilman moottorin esilämmitystä kuluttaa moottoria - Autot - Ilta-Sanomat

Teetkö tämän virheen pakkasilla – uudenkin auton moottori ajettu loppuun jo viidessä vuodessa?

Polttomoottoriauton käynnistys kovilla pakkasilla ilman moottorin esilämmitystä kuluttaa moottoria huimaa tahtia.

24.1.2014 10:30

VTT:n tutkimuksen mukaan yksi kylmäkäynnistys voi kuluttaa moottoria saman verran kuin jopa 600 km lämpimällä moottorilla ajettu ajomatka.

Etenkin kovilla pakkasilla on syytä käyttää moottorin esilämmitystä. Ennenaikaisen kulumisen estämiseksi moottorin esilämmittämisestä on suuri hyöty. Esilämmitystä suositellaan käytettäväksi silloin, kun ulkolämpötila laskee alle viiden lämpöasteen.

Yhä useampi autoilija on itse syypää autonsa ennenaikaiseen moottoririkkoon, kertoo arvostettu saksalaislähde.

Pakkanen syö moottoria

Nykyaikaiselle polttomoottorille noin 300 000 kilometrin ajomäärää voidaan pitää vielä tavanomaisesti saavutettavana ennen suuria moottorikorjauksia tai auton romuttamista. Jos ilman esilämmitystä pakkasilla käynnistetyn moottorin laskettaisiin esimerkiksi kuluttavan sitä 500 tavallisen kilometrin verran, niin 20 käynnistystä vastaisi jo ajettua 10 000 kilometriä. Jos pakkaskelejä esiintyisi Suomessa esimerkissä vaikkapa neljänä kuukautena vuodessa, vastaisivat yhden vuoden kylmät käynnistykset 40 tuhatta ajettua kilometriä.

Kun vuosittaiseen 80 kylmäkäynnistyksen vaikutukseen ilman etukäteislämmitystä lisätään suomalaisittain tavanomainen 20 000 kilometrin ajomäärä, on yhden vuoden saldo laskennallisesti 60 000 kilometriä, eli kolminkertainen ajettuihin kilometreihin nähden. Lisäksi on huomattava, että yli 20 pakkasasteessa ilman esilämmitystä käynnistetty moottori saattaa vaurioitua jo yhdestä kerrasta kohtalokkaasti. Eroja autojen moottoreissa luonnollisesti on, myös merkkien sisällä.

Muitakin hyötyjä

Esilämmityksen etuja erityisesti pakkasilla ovat muun muassa pienempi polttoaineen kulutus ensimmäisten ajettavien kilometrien aikana, moottorin kulumisen vähentyminen ja kylmäkäynnistyksen helpottuminen. Myös moottorin tuottamat hiilidioksidipäästöt ovat suorassa suhteessa sen kuluttamaan polttoainemäärän sekä katalysaattorin toimintakuntoonsa lämpenemiseen kuluva aika puolestaan häkä-, hiilivety- ja typen oksidipäästöihin. Esilämmitetty moottori alkaa myös tuottaa lämmintä ilmaa ohjaamoon nopeammin.

Lähde: VTT

Oletko kohdannut talvella autosi käynnistys- tai muita ongelmia? Kommentoi alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?