Autot

Autoveron kiristäminen meni pieleen – kymmenien miljoonien eurojen lovi valtion kassaan

Julkaistu: , Päivitetty:

AUTOVEROTUS
Autoveron muutos vuodeksi 2012 ei tuottanut toivottua tulosta.
Pääministeri Jyrki Kataisen (kok) hallitusohjelman mukainen viimeisin autoverolain muutos astui voimaan 1. huhtikuuta 2012. Veroa kiristettiin suurempien verotulojen toivossa – vaan kuinkas sitten kävikään?

Verouudistusta edeltävä 2011 oli finanssikriisistä huolimatta vielä jollakin tapaa kohtuullinen myyntivuosi autokaupassa, ja autoverotuottoa kertyi runsaat 930 miljoonaa euroa. Muutoksen ennustettiin lisäävän vuotuisia verotuottoja 90 miljoonaa euroa vuodesta 2012 alkaen edellyttäen, että ajoneuvojen kysyntä olisi vastannut siihenastista kehitystä.

Kiristyneet verot heikensivät kysyntää

Autoveron kiristäminen keväällä 2012 aiheutti kuitenkin osaltaan valtion verotuloihin kymmenien miljoonien loven vuoteen 2011 verrattuna. Edellisvuoteen verrattuna tulot vähenivät peräti 60 miljoonalla eurolla. Vuoden 2012 veronkorotus romahdutti automyynnin, ja veroja uusien autojen myynnistä kertyi vain 870 miljoonaa euroa. Tavoite suuremmista verotuloista jäi saavuttamatta. Ilta-Sanomat uutisoi autoveron korotusten todellisista syistä päivälleen kaksi vuotta sitten, 20.1.2012.

Myös ajoneuvoveron korotus epäonnistui

Päästöihin perustuva autovero otettiin käyttöön vuonna 2008. Päästöihin perustuva ajoneuvovero tuli voimaan vuonna 2010. Vuoden 2012 verouudistuksen merkittävin muutos oli, että autoveron osuus laski autoilla, joiden CO2-päästö oli alle 110 grammaa kilometrillä ja nousi autoilla, joiden päästö on yli 110 grammaa kilometrillä. Valtaosalla myytävistä uusista autoista veron määrä nousi.

Hallitus oli esittänyt, että ajoneuvon ensirekisteröinnin yhteydessä kannettavaa autoveroa ja rekisterissä olevista autoista vuosittain kannettavaa ajoneuvoveroa tarkastettaisiin ylöspäin verotuottojen lisäämiseksi ja verojen ympäristöohjauksen tehostamiseksi. Myös vuosittain maksettavan ajoneuvoveron korotus meni sekin verotuottojen suhteen metsään, kuten Ilta-Sanomat uutisoi 26.11.2013.

Hallitusohjelman mukaan pyrkimyksenä oli nopeuttaa autokannan uudistumista tieliikenteen ilmasto- ja ympäristöhaittojen vähentämiseksi suosimalla vähäpäästöistä ajoneuvoteknologiaa. Nykyinen kehitys on kuitenkin ollut aivan päinvastainen: suomalainen henkilöautokanta vanhenee entisestään.

Ota kantaa

Onko suomalainen autoverotus mallillaan?

Ei ole 23% Kyllä on 9% Ei ole, eikä tule koskaan olemaankaan 69%
Ääniä yhteensä 10241

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt