Autot

Näin autoilun verotaakan eurot siirtyvät tiestön ylläpitoon vuonna 2014

Julkaistu:

AUTOILUN VEROTUS
Suomen tiestön ylläpitoon ja rakentamiseen siirtyy tänä vuonna vain noin joka viides veroeuro.
Valtiovarainministeriö on tänä vuonna arvioinut kerättävän suoria autoiluun liittyviä veroja vähintään reilut neljä ja puoli miljardia euroa. Näiden lisäksi tulevat vielä esimerkiksi vakuutusmaksuverot, katsastusmaksuverot ja muut veroja sisältävät autoilun kulut siten, että autoilun kautta on suomalaisilta eri arvioissa todettu kerättävän tänäkin vuonna lähes seitsemän miljardia euroa.

Kolmen miljardin potti

Hallitus on esittänyt liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalle 2968 miljoonan eli noin kolmen miljardin euron määrärahoja vuodeksi 2014. Tästä summasta liikennepolitiikan lohkolle ehdotetaan yhteensä 1980 miljoonaa euroa, ja siitä liikenneverkon osuus on 1701 miljoonaa eli 1,7 miljardia euroa. Reilut viisi miljardia autoilijoilta kerätyistä veroista käytetään muualla.

Tiestön ylläpitoon seitsemäsosa

Valtion omistaman liikenneverkon ylläpitoon esitetään 1061 miljoonaa eli reilua miljardia euroa, eli noin joka seitsemäs kerätty veroeuro siirtyy suoraan autoilijoiden hyväksi. Tämän lisäksi aikaisemmin päätettyjen hankkeiden toteuttamiseen varataan 378 miljoonaa euroa.

Lisäksi jo valmistuneiden elinkaarihankkeiden ja jälkirahoitteisten hankkeiden takaisinmaksulle varataan 91 miljoonaa euroa, ja aloitetaan neljä uutta tiehanketta. Suomen logistista kilpailukykyä parannetaan nostamalla raskaiden tavarankuljetusajoneuvojen ja ajoneuvoyhdistelmien suurimpia sallittuja mittoja ja massoja. Vuoden 2014 osalta rahoitus on 15 miljoonaa euroa.

Yksityisten teiden kunnossapitoon ja parantamiseen ehdotetaan 5 miljoonaa euron määrärahaa. Kaiken kaikkiaan autoilijoilta kerätyistä verovaroista noin joka viidesosa päätyy suoraan tieverkoston hyväksi.

Mutta mihin kuluvat loput kerätyt verovarat?

Esimerkiksi liikenteen ostoihin ja tukemiseen käytetään 227,3 miljoonaa euroa. Lisäksi varoja käytetään muun muassa Länsimetron rakentamiseen, uuden jäänmurtajan hankkimiseen sekä junien kauko- ja lähiliikenteen palvelujen ostamiseen.

Autolijat tukevat välillisesti YLEnkin toimintaa. Liikenne- ja viestintäministeriön alaisuuteen kuuluu nimittäin myös viestintäpolitiikan lohko, josta YLEn rahoitus nielee leijonanosan, 510,5 miljoonaa euroa.

Suurin osa autoilijoiden maksamista veroista kuluu muualla kuin liikenteen hyväksi.

Ota kantaa

Pitäisikö autoilusta kerättävät verot "korvamerkitä"?

Kyllä 62% Ei 38%
Ääniä yhteensä 5102

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt