Satelliittipaikannuslaitteiden avulla voidaan edullisesti mitata ajoneuvon paikkaa, nopeutta ja suuntaa. Varsinaiset ajoneuvonseurantalaitteet tarjoavat kuitenkin lukuisia muitakin ominaisuuksia, kuten kiihtyvyysanturointi ja liityntä auton sisäiseen valvontajärjestelmään (On-Board Diagnostics, OBD).
Esimerkiksi suomalaisen Drivecon seurantalaitteella auton käytöstä voidaan jo nyt kerätä muun muassa seuraavat tiedot:
- Ajoaika polttomoottorilla - Ajoaika sähkömoottorilla - Osuus ajasta sähkömoottorilla - Matka polttomoottorilla - Matka sähkömoottorilla - Osuus matkasta sähkömoottorilla - Aika yhteensä - Matka yhteensä - Kulutus yhteensä - Keskikulutus - Hiilidioksidipäästöt - Moottorijarrutusaika - Tyhjäkäyntiaika - Tyhjäkäyntiaika suhteessa kokonaisaikaan - Keskikulutus eri nopeuksissa (esim. alle 50 km/h, yli 100 km/h) - Polttoaineen kulutuksen osuus eri nopeuksissa kokonaiskulutuksesta - Keskinopeus - Eri nopeuksilla ajettu aika - Aika eri nopeuksilla suhteessa muilla nopeuksilla ajettuihin aikoihin - Edetty matka eri nopeuksilla - Keskimääräinen kierroluku eri nopeuksilla - Ajankäyttö eri kierrosnopeuksilla - Tyhjäkäyntiaika suhteessa ryömintänopeuksiin - Aika ylinopeuksilla - Osuus ajasta ylinopeuksilla
Matkakohtaisen tilastoinnin lisäksi Drivecon tiedostoihin kootaan myös kuukausittaisia tilastoja. Niistä selviää esimerkiksi se, miten käyttäjän ajotapa suhteutuu vertailuryhmään.
Drivecon reittikartta kertoo lisäksi ajetun reitin ja näyttää missä on auto on pysähtynyt pidemmäksi aikaa. Käytetty ajonopeus näkyy reitin jokaisesta kohdasta.
Klikkauksella reittiviiva muuttuu punaiseksi siellä, missä karttadatan suurin sallittu ajonopeus on ylitetty. Äkkijarrutukset saadaan esiin punaisina pisteinä. Luonnollisesti kaikkialta reitin varrelta voidaan tutkia mitä tahansa tallennettua tietoa.
Muitakin kuin Drivecon tekniikkaan perustuvia satelliittipaikannukseen perustuvia ajoneuvon seurantalaitteita joissa on paikannuksen lisäksi tiedonsiirtoratkaisu matkapuhelinverkon kautta, on runsaasti tarjolla.
Yksinkertaisimmillaan riittää, että kuljettaja kytkee laitteen ajoneuvon virtalähteeseen (esim. tupakansytytin) ja seurantalaite on käyttövalmis.