Autot

Nyt jyrähtää rekkajärjestö: Kilometriveron sijaan pitää verottaa ulkomaalaisia kuorma-autoja

Julkaistu:

Jorma Ollilan eilen esittelemiä älyliikenneratkaisuja tutkinut Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry ehdottaa, että Suomi keräisi kilometriveron sijaan rahaa tienpitoon ja muuhun tarpeelliseen rokottamalla teitämme tällä hetkellä ilmaiseksi käyttäviä ulkomaalaisia kuorma-autoja.
Niin sanottu Ollilan työryhmä suosittaa Suomelle kilometriveroa, joka ulotettaisiin koti- ja ulkomaisiin henkilö- ja pakettiautoihin. Maanteiden raskas tavaraliikenne on kuitenkin jäämässä ratkaisujen ulkopuolelle. Kuorma-autoalan etujärjestö SKAL kannattaa työryhmän linjausta, jonka mukaan kotimaisen raskaan liikenteen verotaakkaa ei voi nostaa.

"Suomella ei kuitenkaan ole varaa jättää laskuttamatta ulkomaista raskasta liikennettä tiestömme käytöstä. On myös huomioitava, että luvanvarainen tavaraliikenne pakettiautoilla tarjoaa ketterän ja vähäpäästöisen kuljetusmuodon haja-asutussa maassamme. Tavaraliikenteessä käytettävät pakettiautot tulee ehdottomasti rajata kilometriveron ulkopuolelle", SKAL jyrähtää.

Kilometriveron sijaan SKAL:n ehdottaakin nyt niin sanotun Eurovinjetin (Eurovignette) käyttöönottoa. Kyseessä on EU:ssa vuodesta 1999 alkaen käytetty aikaperusteinen raskaalle liikenteelle suunnattu tiemaksujärjestelmä, johon kuuluu useita EU-maita. Eurovinjettejä voi jo nykyisellään ostaa määrätyiltä suomalaisilta huoltoasemilta ja internetistä, joten tienkäyttäjän kannalta järjestelmä toimii jo.

"Ulkomaiset kuljetusliikkeet hyödyntävät Suomen maksuttomia teitä, vaikka niiltä voisi kerätä jopa 10 miljoonan euron tiemaksut vuodessa. Eurovinjetillä olisi erityisesti laitonta ulkomaista tavaraliikennettä hillitsevä vaikutus, sillä päivävinjetin voimassaolosta voi päätellä ajoneuvon maassaoloajan", SKAL ilmoittaa.

Muun muassa Iso-Britannia ottaa omat vinjettimaksunsa käyttöön keväällä 2014. Kerätyt vinjettimaksut tulisi SKAL:n mukaan korvamerkitä ja ohjata tiestön parannukseen ja ylläpitoon.

Ota kantaa

Pitäisikö Suomen verottaa ulkomaalaisia kuorma-autoja?

Kyllä 88% Ei 12%
Ääniä yhteensä 10765

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt