Autot

Euro 6 -aika on jo ovella – dieselautojen hinnat nousussa?

Julkaistu:

EURO 6
Tiukentuvien päästömääräysten myötä monimutkaistuvan moottoritekniikan pelätään nostavan dieselautojen hintoja.
Euro 5 -päästöluokitus on otettu käyttöön henkilöautoissa ja kevyissä hyötyajoneuvoissa, jotta pakokaasujen monien epäpuhtauksien, erityisesti typen oksidit ja hiukkaspäästöt saadaan kuriin. Tulevaisuudessa uusi Euro 6 -luokitus asettaa vieläkin tiukempia päästörajoituksia. Se sitoo moottoriajoneuvojen tyyppihyväksyntää 1. syyskuuta 2014 alkaen, ja rekisteröinnin sekä myynnin osalta uusia henkilö- ja pakettiautoja 1. syyskuuta 2015 mennessä.

Puhtaat moottorit kalliita?

Käytännössä autovalmistajat eivät siis ensi vuoden syyskuusta alkaen saa enää tyyppihyväksyntää EU:ssa kuin Euro 6 –luokituksen täyttäville ajoneuvoille. Vuoden siirtymäaikana Euro 5 –autoja saa vielä myydä, mutta Suomessa uudet määräykset on tavallisesti otettu EU:n eturintamassa käyttöön.

Muutaman viimeisen vuoden aikana jotkin autovalmistajat ovat kommentoineet, että päästönormien kiristäminen kaikkialla Euroopassa johtaa kalliimpiin dieselmoottoreihin. Tuotekehityksen maksajaksi ollaan kaavailtu loppukädessä kuluttajaa.

Yhteistyöstä kustannusetua

Joillakin valmistajilla Euro 6 –luokituksen täyttäviä moottoreita on jo käytössä. Toisaalta esimerkiksi maailman suurin autovalmistaja Toyota on väittänyt pitkään, että Euro 6 tulee nostamaan dieselautojen ostohintoja suhteessa vastaaviin bensiinimoottoreihin.

Japanilaisyhtiö on kahden viimeisen vuosikymmenen aikana tehnyt ​​massiivisia investointeja bensiini-sähkö-hybridi -tekniikoihin, joita voidaan pitää vaihtoehtoina dieselmoottoreille. Sittemmin Toyota on tehnyt sopimuksen BMW:n kanssa käyttääkseen saksalaisyhtiön uusia 1,6- ja 2,0-litraisia dieselmoottoreita joissakin uusissa autoissaan.

Ota kantaa

Minkä päästöluokituksen pääluokan autosi täyttää?

EM1 5% Euro 2 4% Euro 3 5% Euro 4 10% Euro 5 22% Euro 6 17% Ei mitään edellisistä 11% En tiedä 28%
Ääniä yhteensä 3843

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt