Täällä se sanotaan suoraan: Suomalaisten autoilua halutaan rajoittaa rajuilla hinnankorotuksilla - Autot - Ilta-Sanomat

Täällä se sanotaan suoraan: Suomalaisten autoilua halutaan rajoittaa rajuilla hinnankorotuksilla

Suomen liikennepolitiikan yhtenä tavoitteena on tavallisen kansalaisen autoilun tekeminen helposti seurattavaksi, ohjattavaksi ja tarvittaessa myös kalliiksi. Asia käy ilmi muun muassa Valtioneuvoston liikennepoliittisesta selonteosta.

Satelliittiseurantaa on mainostettu sen tuomilla lisäpalveluilla. Autonvalmistajat kuitenkin tarjoavat vastaavia toimintoja jo nyt, ilman valtiohallinteista tekniikka-alustaa.

27.11.2013 9:55

"Hinnoittelumuutoksilla on potentiaalia vähentää henkilöautoilua jopa viidenneksellä. Todellinen vaikutus riippuu luonnollisesti toteutettavien muutosten luonteesta sekä liikenteen verojen ja tukien kokonaisuudesta", selonteko muun muassa summaa maksu- ja verokäytäntömuutosten vaikutusta tulevaisuuden yksityisautoiluun.

Autoliiton toimitusjohtaja Pasi Nieminen on virallisissa asiakirjoissa esitetystä "ohjaamisesta" ja "hillitsemisestä" erittäin huolissaan.

- Tavoitteena on liikennemäärien vähentäminen, ei esimerkiksi "pelkkä" kasvun pysäyttäminen. Se on nykytilanteeseen valtava muutos, joka ei onnistu kevyillä keinoilla.

Valtionhallinnossa on Niemisen mukaan vallalla ajatus, jonka mukaan ratkaisu on satelliittiseuranta. Reaaliaikaisen seurannan avulla autoilijoita voidaan ohjata ja liikennettä säännöstellä. Satelliittipohjaisen valvontajärjestelmän maksuja olisi helppo myös muuttaa nopeasti, esimerkiksi liikennetilanteen, uusien käyttövoimamuotojen tai vaikkapa vain valtion rahantarpeen mukaan.

- Yksityisautoilu on viimeinen liikenteen laji, jossa tällaista säätelyä ei vielä ole, Nieminen sanoo.

Niemistä huolettaa myös se, että satelliittivalvonta-asiaa selvittävässä työryhmässä on mukana vain virkamiehiä ja teknologiayritysten edustajia.

- Auton käyttäjiä ei edusta kukaan, Nieminen sanoo.

Autoliiton puheenjohtaja Martti Merilinna sanoo pelkäävänsä nyt tosissaan, että satelliittiseuranta tulisi tarkoittamaan autoilijoiden kustannusten huomattavaa kasvua.

Autoliitto on tehnyt satelliittivalvonnasta lukuisia koelaskelmia, joiden antama kuva on hyvin synkkä.

- Kyse on todennäköisesti nykyisten maksujen moninkertaistamisesta. Kaikilla kansalaisilla ei ehkä ole käsitystä kuinka isosta asiasta todella on kyse, Merilinna sanoo.

Eniten tulisivat Autoliiton mukaan kärsimään he, joilla ei ole vaihtoehtoa yksityisauton käytölle ja jotka jo nyt ajavat ajonsa mahdollisimman halvalla. Uudistuksesta hyötyjiä olisivat kaikkein kalleimmilla uusilla ja uudehkoilla autoilla ajavat.

Jorma Ollilan luotsaaman "tieverotyöryhmän" mietintö on tarkoitus julkistaa 16.12., juuri ennen joulun ja uudenvuoden juhlakautta.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?