HS: Vaikutusvaltaiset pormestarit ajaneet polkupyörien rekisteröintipakkoa ja kuulokekieltoa

Lontoon nykyinen pormestari Boris Johnson on Helsingin Sanomien mukaan ehdottanut polkupyöräilijöille kuulokekieltoa. Edeltäjä Ken Livingstone taas on kannattanut polkupyörien rekisteröintipakkoa.

Helsinkiläiskaduille on ilmestynyt viime vuosina muun muassa punaisia polkupyöräkaistoja. Sekaliikenne on vaatinut opettelua, mutta vakavilta onnettomuuksilta on suurimmilta osin vältytty.

26.11.2013 14:25

Suomessa asia nousi otsikoihin noin kuukausi sitten, kun IS nosti esille Autoliiton Helsingin osaston julkaiseman kirjoituksen, jossa polkupyörille vaadittiin paitsi lontoolaisajatuksissa ollutta rekisteröintipakkoa ja kuulokekieltoa, myös pakollista liikennevakuutusta ja katsastusta.

Autoliitto sanoutui keskusjärjestönä irti osastonsa ajatuksesta ja ilmoitti vastustavansa esitettyjä pyöräilymaksuja. IS:n asiaa käsitellyt verkkoartikkeli puolestaan keräsi peräti 27466 Facebook-tykkäystä ja lähes 1600 kommenttia.

Lontoon ex-pormestari: Liikennesääntöjen rikkojat saatava kuriin

Lontoon tuore kuulokekieltohanke liittyy HS:n mukaan siihen, että musiikkia korvanapeillaan kuunteleva pyöräilijä on kuuro muun liikenteen äänille. Pahimmillaan pyöräilijän kuulokekuurous voi johtaa vakavaan vaaratilanteeseen tai jopa liikennekuolemaan.

Rekisteröintipakon argumenttina on taas käytetty ennen kaikkea valvontamahdollisuutta. Liikennesääntöjä rikkovat pyöräilijät saataisiin ex-pormestari Livingstonen mukaan kuriin, mikäli pyörät olisivat helposti kilpien perusteella tunnistettavia ja pyöristä ja mahdollisesti myös pyöräilijöistä olisi olemassa viranomaisrekisteri.

Viime vuosien mittaan Lontoossa on panostettu pyöräilyyn huomattavia summia. Rahalla kaupunkiin on rakennettu muun muassa kattava pyöräbaanaverkosto sekä pyörien yhteiskäyttöjärjestelmä. Suomessa vastaava kehitys on ollut myötätuulessa erityisesti Helsingissä sekä jossain määrin myös muissa suurissa kaupunkikeskuksissa.

Pyöräilyturvallisuus on noussut Lontoossa otsikoihin erityisesti kuluvan kuun aikana. Marraskuussa Lontoon liikenteessä on kuollut peräti kuusi pyöräilijää.

Voiko lisääntyvä pyöräily aiheuttaa ongelmia myös suomalaisessa liikenteessä? Olisiko pyöräilykeskusteluun haettava mallia Lontoosta? Kommentoi alla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?