Mercedes-Benz hyppäsi uudella S-sarjalla edustusautojen aateliseksi

Julkaistu:

Koeajo
Mercedes-Benz S-sarjaa voi kutsua tällä hetkellä edustusautojen aateliseksi.
Nyt kun Mercedes uudisti S-sarjan, se meni kirkkaasti monessa asiassa pahimpien kilpailijoidensa BMW 7-sarjan ja Audi A8:n edelle. Jo ennestään hieman konservatiivinen BMW vaikuttaa S-sarjan rinnalla nyt entistä tylsemmältä ja hieman jopa vanhalta. Audi puolestaan sattuu neutraalisti BMW:n ja Mercedeksen väliin.

Vertailua emme autojen kesken tehneet, mutta mitä tulee tekniseen kehitykseen esimerkiksi matkustamon puolella, Mercedekselle voi antaa erinomaisen arvosanan.

Tietysti autojen suurta tämän hetkistä "tasoeroa" selittää se, että Audin on tällä hetkellä elinkaarensa puolivälissä (auton faceliftatun version ensitesti luettavissa seuraavalla aukeamalla) ja BMW 7-sarja ilmestynee parin vuoden sisällä kokonaan uutena. Mercedes siis edustaa esimerkiksi infotainmentin puolesta tällä hetkellä uusinta uutta, mitä kyseisessä luokassa on tarjolla.



Kun kysymyksessä on myös Mercedeksen malliston lippulaiva, se edustaa tietysti myös teknisesti kehittyneintä Mersua. Mercedeksen uusin innovaatio on muun muassa Macig Body Control -alusta eli auton sensorit lukevat tienpintojen muotoja ja säätää auton alustaa niiden mukaan. Esimerkiksi hidastetöyssyyn ajaminen voi olla vaikuttava kokemus, sillä autossa olijoiden kroppa valmistautuu ottamaan töyssyn heilautuksen vastaan, mutta heilahdusta ei tulekaan, sillä auton alusta vaimentaa Saksan Auto Bild -lehden mukaan töyssyn erinomaisesti.
Koeajetun version varusteisiin tätä ei kuulunut, sillä se on saatavilla vain V8-moottoreilla varustettuihin versioihin. Suuri puute on myös se, että nelivedonkin saa vain V8-malleihin.
Vaikka koeajettu versio oli S-sarjalaiseksi hyvin perusversio, se on hieno silti.



Tyylikästä ohjaamoa hallitsevat kaksi yli 12-tuumaista näyttöä, joiden välityksellä kuljettajalle ja matkustajille annetaan kaikki mahdollinen info. Ohjaamossa viihtyy ja ajettavuus säestettynä parilla ahtimella varustetulla V6-dieselillä on kohdallaan. Oikeastaan meno on sillä ripeää ja voi vain kuvitella, millaista lentoa isommat koneet tarjoavat, sillä 258-hevosvoimainen on S-sarjan laimein moottori. Lisäksi kulutus pysyi koeajon aikana hyvin maltillisena eikä valmistajan ilmoittama 5,5 litraa ole tuulesta temmattu.

Auton alustakäyttäytyminen on perusversiossakin eleettömän rauhallista ja varmaa, sellaista kun tämän luokan autolle kuuluu.

Koeajamamme version lisävarusteista merkittävin oli ajoavustinpaketti, jonka pääkohtana on vakionopeudensäädin, joka tutka seuraa edessä menevää liikennettä. Mersulla järjestelmä on säädetty sopivan herkäksi ja se päällä ajaminen oli vaivatonta, kuten kuuluukin, koska kysymyksessä on ajoavustin.

Mercedes-Benz S 350 BlueTec

Moottori V6, turbo, 2987 cm³, 190 kW (258 hv)/3600 r/min, 620 Nm/1600-2400 r/min
Suorituskyky 0-100 km/h 6,8 s, huippunopeus 250 km/h
Kulutus 5,5 l/100 km Diesel
CO2-päästöt 146 g/km
Voimansiirto A7, takaveto
Mitat p 5116, l 1899, k 1496 mm, akseliväli 3035 mm, omamassa 1955 kg, tavaratila 510 l, tankki 70 l
Hinta 123 592 euroa

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt