Ollilan työryhmän km-veromalli: tästä vaiettiin

Julkaistu:

Jorma Ollilan johtaman Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne –työryhmän ehdotuksessa vaietaan merkittävistä epäjohdonmukaisuuksista, jotka koskevat kaikkia autonomistajia.
Jorma Ollilan Oikeudenmukainen ja älykäs liikenne -työryhmän km-veromallissa on vakavia puutteita. Ensiksikin, malli ei huomioi lainkaan nykyistä autokantaa, siis nykyisiä autonomistajia, jotka ovat jo maksaneet autoistaan autoveron. Tämä vero on auton iästä ja arvosta riippuen useita, jopa kymmeniä tuhansia euroja. Ollilan työryhmä vaikenee ongelmasta, joka liittyy jo verotettuihin autoihin.

Autoveron palautus?

Mikäli Suomessa otettaisiin käyttöön km-pohjainen veromalli, mitä tapahtuisi aiemmin verotetuille autoille? Olisivatko nykyiset autonomistajat oikeutetut veronpalautuksiin, työryhmän nimen mukaisesti? Km-veromalli laskisi uusien autojen hintoja, jolloin myös käytettyjen autojen hinnat romahtaisivat. Tämä ei olisi nykyisille autoilijoille oikeudenmukaista. Päinvastoin, jo maksetut verot menetettäisiin seuraavan auton vaihdon yhteydessä. Tämä taas johtaisi helposti tilanteeseen, jossa autot tahdottaisiin ajaa mahdollisimman loppuun. Suomen jo ennestään ikääntyvälle autokannalle se ei tietäisi hyvää.

Ympäristö unohtuu?

Ehdotuksessa on myös toinen perustavaa laatua oleva epäjohdonmukaisuus: se ei huomioi lainkaan ympäristönäkökohtia. Nykyiseen autoveromalliimme kuuluu CO2-päästöjen vaikutus veron määrään, eli vähäpäästöinen auto selviää pienemmällä verorasitteella. Uusi km-veromalli ei ota päästöjä lainkaan huomioon. Niinpä myös paljon kuluttavat, vanhahkot autot voisivat nousta ulkomailta tuotuna jälleen uudelleen suosikeiksi. Tämäkään trendi ei olisi Suomen autokannan uudistumisen kannalta suosiollinen.

Muut ongelmat

Jorma Ollilan työryhmän työ päättyy tämän vuoden lopussa. Ilta-Sanomat on aiemmin kertonut ehdotetun km-veromallin muista ongelmakohdista, muun muassa ns. tasaverotulkinnasta. Myös Autoliitto on arvioinut, että esitys tarkoittaisi verotuksen kiristymistä, koska julkaistuissa arvioissa ei ole huomioitu järjestelmän perustamis- ja ylläpitokustannuksia.

Ota kantaa

Lykkäätkö seuraavan auton hankintaa, kunnes autoveron kohtalo selviää?

Kyllä, tilanne tuntuu sekavalta 66% En, autovero ei kiinnosta minua 16% Tarkkailen tilannetta, mutta autokin on pakko olla 19%
Ääniä yhteensä 6942

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt