Paljonko autosi saa kuluttaa öljyä? IS selvitti!

Julkaistu: , Päivitetty:

Nykyautot voivat kuluttaa yllättävän paljon moottoriöljyä.
Autojen huoltovälit ovat pidentyneet viime vuosina. Useimpien merkkien yleisin perushuoltoväli on 30 000 km. Mutta onko syytä huoleen, jos huoltovälin aikana moottoriin pitääkin lisätä useita litroja uutta moottoriöljyä? Monen maahantuojan ja jälleenmyyjän mukaan öljynkulutusominaisuus on  täysin normaalia.

IS selvitti, millainen öljynkulutus on kullekin merkille vielä normaalia. Alla suomalaisilta maahantuojilta saadut raja-arvot tuhannen kilometrin matkalle.

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km
Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti)
Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin )
BMW 7 dl / 1000 km
BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km   
Chevrolet 6 dl / 1000 km   
Chrysler ei raja-arvoa
Citroën ei raja-arvoa
Dacia 5 dl / 1000 km
Dodge ei raja-arvoa
Fiat 4,7 dl / 1000 km
Ford 5 dl / 1000 km
Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista)
Hyundai 6,5 dl / 1000 km
Jaguar ei raja-arvoa
Jeep ei raja-arvoa
Kia 10 dl / 1000 km
Lancia 4,7 dl / 1000 km
Land Rover ei raja-arvoa
Lexus 10 dl / 1000 km
Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit)
Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit)
Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit)
Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km
Mini 7 dl / 1000 km
Mitsubishi 10 dl / 1000 km
Nissan 5 dl / 1000 km
Opel 6 dl / 1000 km
Peugeot ei raja-arvoa
Renault 5 dl / 1000 km
Skoda 5 dl / 1000 km
Seat 5 dl / 1000 km
Subaru 3,3 dl / 1000 km
Suzuki 10 dl / 1000 km
Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista)
Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009)
Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –)
Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista)
Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)

Miksi öljyä kuluu?

Nelitahtisessa polttomoottorissa öljyä pääsee palamisprosessiin venttiilinvarsien tiivisteiden kautta, sylinteriseinämiä pitkin, huohotinkaasujen mukana sekä turboahdetuissa moottoreissa ahtimen akselin tiivistyksen kautta. Suurin osa luontaisesta öljynkulutuksesta aiheutuu kampikammion huohotinkaasujen mukana imukanavistoon kulkeutuvasta öljysumusta, toiseksi eniten sylinterin seinämiä pitkin palotilaan pumppautuvasta öljystä. Luontainen öljynkulutus on ahdetuissa moottoreissa suurempaa.

Ota kantaa

Kuluttaako autosi mielestäsi liikaa öljyä?

Kyllä 28% Ei 59% Ehkä, en tiedä 6% En tarkista öljymäärää huoltojen välillä 6%
Ääniä yhteensä 26370

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt