Autojen öljynkulutusominaisuus on yllättävän yleistä - Autot - Ilta-Sanomat

Paljonko autosi saa kuluttaa öljyä? IS selvitti!

Julkaistu: 9.9.2013 0:15, Päivitetty 9.9.2013 7:37

Nykyautot voivat kuluttaa yllättävän paljon moottoriöljyä.

Autojen huoltovälit ovat pidentyneet viime vuosina. Useimpien merkkien yleisin perushuoltoväli on 30 000 km. Mutta onko syytä huoleen, jos huoltovälin aikana moottoriin pitääkin lisätä useita litroja uutta moottoriöljyä? Monen maahantuojan ja jälleenmyyjän mukaan öljynkulutusominaisuus on  täysin normaalia.

IS selvitti, millainen öljynkulutus on kullekin merkille vielä normaalia. Alla suomalaisilta maahantuojilta saadut raja-arvot tuhannen kilometrin matkalle.

Alfa Romeo 4,7 dl / 1000 km Audi 10 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 asti) Audi 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 eteenpäin ) BMW 7 dl / 1000 km BMW M-sarjan mallit 15 dl / 1000 km    Chevrolet 6 dl / 1000 km    Chrysler ei raja-arvoa Citroën ei raja-arvoa Dacia 5 dl / 1000 km Dodge ei raja-arvoa Fiat 4,7 dl / 1000 km Ford 5 dl / 1000 km Honda 10 dl / 1000 km (mutta jo 3 dl on poikkeuksellista) Hyundai 6,5 dl / 1000 km Jaguar ei raja-arvoa Jeep ei raja-arvoa Kia 10 dl / 1000 km Lancia 4,7 dl / 1000 km Land Rover ei raja-arvoa Lexus 10 dl / 1000 km Mazda 7,7 dl / 1000 km (mäntämoottorit) Mazda 12,5 dl / 1000 km (kiertomäntämoottorit) Mazda 8 dl / 1000 km (2,0- ja 2,5-litran KE- ja GJ-moottorit) Mercedes-Benz 8 dl / 1000 km Mini 7 dl / 1000 km Mitsubishi 10 dl / 1000 km Nissan 5 dl / 1000 km Opel 6 dl / 1000 km Peugeot ei raja-arvoa Renault 5 dl / 1000 km Skoda 5 dl / 1000 km Seat 5 dl / 1000 km Subaru 3,3 dl / 1000 km Suzuki 10 dl / 1000 km Toyota 5 dl / 1000 km (mutta 3 dl on jo poikkeuksellista) Volkswagen 10 dl / 1000 km (vuosimallit – 2009) Volkswagen 5 dl / 1000 km (vuosimallit 2010 –) Volvo 2,5 – 5,0 dl / 1000 km (riippuen käyttöolosuhteista) Volvo 5,5 dl / 1000 km (150 000 ajetun km jälkeen)

Miksi öljyä kuluu?

Nelitahtisessa polttomoottorissa öljyä pääsee palamisprosessiin venttiilinvarsien tiivisteiden kautta, sylinteriseinämiä pitkin, huohotinkaasujen mukana sekä turboahdetuissa moottoreissa ahtimen akselin tiivistyksen kautta. Suurin osa luontaisesta öljynkulutuksesta aiheutuu kampikammion huohotinkaasujen mukana imukanavistoon kulkeutuvasta öljysumusta, toiseksi eniten sylinterin seinämiä pitkin palotilaan pumppautuvasta öljystä. Luontainen öljynkulutus on ahdetuissa moottoreissa suurempaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?