Ajaminen on edullista, mutta uskaltaisinko ostaa kaasuauton?

Maakaasuauton käyttökulujen kilpailuetu näyttäisi säilyvän.

1.9.2013 14:46

Uudet teknologiat – vaikka kaasukäyttöisestä autosta kyseen ollessa sellaisesta ei itse asiassa voida puhua – arveluttavat usein auton ostajia. Maakaasulla liikkuvia henkilöautoja on kuitenkin maailmalla jo miljoonia, ja monessa Suomenkin kaupungissa bussit liikkuvat juuri maakaasua hyödyntäen. Henkilöautoihin tulee hiljalleen yhä lisää maakaasuversioita. Ne liikkuvat edullisen maakaasun lisäksi tavallisella bensiinillä.

Mutta miten kaasuautoilu sitten saattaisi soveltua yksityiskäyttöön? Liikenne- ja viestintävaliokunnan puheenjohtaja, kokoomuslainen kansanedustaja Arto Satonen kannustaa autoilijoita tutkimaan kaikkia nykyisin tarjolla olevia vaihtoehtoisia tekniikoita huolellisesti, sillä selvää rahallista säästöä on saavutettavissa. - Veromallimme teknologianeutraalius ja tekniikoiden mahdollistamat pienemmät päästöt toimivat kuluttajan eduksi. Tällä hetkellä maakaasukäyttöisten autojen polttoaineveroon ei ole erityisen suuria korotuspaineita, sillä maakaasu on suhteellisen puhdas liikennepolttoaine. Biokaasu, jota myös voi maakaasuautoissa hyödyntää, säilyy verottomana. Samaan aikaan niin bensiinin ja etenkin dieselin hinnoissa on nähty roimia korotuksia, Satonen summaa.

Maakaasuautoille asetettu käyttövoimavero on suuruudeltaan vain noin puolet samanpainoisen dieselauton käyttövoimaverosta. Maakaasuauton käyttökulujen kilpailuetu näyttäisi siis säilyvän.

Kuvissa joitakin maakaasuautoja.

VW Passat Ecofuel ja MB E200 NGT.

MB B 170 NGT

Opel Zafira 1.6 CNG Turbo

Volvo V70 Bi-Fuel

VW eco up!

Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan
Tietoa ei ole vielä lähdetty hakemaan

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?