Omistatko toimivan auton 1990-luvulta? Nyt sitä esitetään romutettavaksi

Julkaistu:

Ajo vanhalla 1990-luvulla tai aiemmin valmistetulla autolla saastuttaa enemmän kuin uuden auton valmistus, väittävät Autoalan keskusliitto ja Autotuojat ry. Monella suomalaisella on asiasta täysin toisenlainen käsitys.
- Auton koko elinkaaren hiilidioksidipäästöistä 90 % aiheutuu sen käytöstä. Toisin kuin joskus oletetaan, ei vanhalla autolla ajaminen mahdollisimman pitkään ole ympäristöteko – päinvastoin, toimitusjohtajat Pekka Rissa ja Tero Kallio sanovat.

Autoalan etujärjestöjen mukaan vaihdettaessa vanha, 200 g/km hiilidioksidia päästävä auto uuteen 100 g/km päästävään, kuittaantuvat uuden auton valmistuksesta aiheutuneet kasvihuonepäästöt jo reilun 30 000 km:n ajolla. Tämän jälkeen uudella autolla ajetut kilometrit tuottavat puolet vähemmän CO2-päästöjä kuin vanhalla autolla ajetut.

Lisäksi vanhan katalysaattorittoman auton typenoksidi- ja hiukkaspäästöt ovat monikymmenkertaiset uuteen Euro 6 –päästöluokan autoon verrattuna.

Autovalmistajat ovat onnistuneet laskemaan autojen päästöjä viimeisten 10 vuoden aikana lähes 40 %. Niinpä uusien autojen hiilidioksidipäästöt ovat Suomessakin nyt keskimäärin 130 g/km, kun luku vuoden 2007 lopussa oli lähes 180 g/km.

Nyt romutettavaksi tulevien autojen keski-ikä on yli 20 vuotta. Näistä 1990-luvun alussa valmistetuista autoista kierrätetään ja hyötykäytetään romutuksen yhteydessä 95 %.

- Autokantamme on vanhaa ja koko autokannan päästöt laskevat hitaasti ja päästöjen vähennystavoitteet vuoteen 2020 mennessä näyttävät karanneen. Autokantamme keski-ikä kohoaa ja uusien autojen valmistamisen, käytön ja kierrätyksen aikaiset päästöt laskevat. Siksi kuilu vanhan ja uuden auton välillä on repeämässä ympäristövaikutuksiltaan aina vain suuremmaksi.

Toimitusjohtajien mukaan autoilun verotusta kehittämällä autojen keski-ikä saataisiin laskuun. Näin liikenteen päästöt alenisivat ja liikenneturvallisuus parantuisi.

- Historiasta nähdään, että mikäli autoveroa alentamalla auton loppuhinta laskee 5 %, lisääntyy kauppa 10 %. Autoveron merkittävä lasku tai sen kompensoiminen kokonaan esim. käyttöverolla auttaisi uudistamaan autokantaa. Lisäksi verotulot olisivat nykyistä paremmin ennakoitavissa.

Ota kantaa

Kumpi saastuttaa mielestäsi enemmän?

Uuden auton valmistus ja uudella autolla ajaminen yhteensä 55% Vanhalla autolla ajaminen 45%
Ääniä yhteensä 5233

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt