Autot

Volkswagen Eos

Julkaistu:

Mitä avoautolla tehdään silloin, kun aurinko ei paista? Silloin nautitaan auton hyvistä ajo-ominaisuuksista. Siis, jos niitä on.

Volkswagen Eosissa on. Se tarjoaa hyvät eväät ajonautiskeluun, sillä siinä ajoasennon saa ihanteelliseksi. Kun kuljettaja vain vaivautuu siirtämään ratin oikealle etäisyydelle ja säätämään penkkinsä niin että asento on kaikkein luontevin, auto istuu kuin hansikas käteen.

Eosin etuistuin tukee reisiä sivuilta ja muotoiltu selkänoja pitää normaalikokoisen kuljettajan tanakasti paikallaan mutkapaikoissakin.

Oikeaa ajoasentoa ei voi kyllin korostaa, jos ajamisesta haluaa todella nauttia. Se ei tarkoita, että autolla lähdetään kaahaamaan. Köröttelyvauhdissakin hyvä ajoasento on tärkeä. Se väsyttää kuljettajaa kaikkein vähiten.

Eos ei yritä olla mikään urheiluauto, vaikka sen muodot siihen suuntaan viittaavatkin. Coupén ja avoauton yhdistelmänä se on ennen muuta fiilistelyauto. Sen ratissa autolla ajamisesta nautiskellaan.

Koeajoautossa oli kahden litran turbomoottori ja DSG-automaattivaihteisto. Tositoimiin herättyään ne tarjoavat raikkaat kyydit. Herääminen vain kestää. Turbon ja automaatin viive on nimittäin kiusallisen pitkä.

Tuli mieleen, että koko voimansiirto on ehkä kehitetty Ruotsissa, koska niin uskollisesti moottori, ahdin ja automaattilaatikko joka kerta neuvottelivat ennen kuin yhdistivät voimansa. Koskaan vastaus kuljettajan pyyntöön ei tullut heti, vaan vasta komitean palaverin jälkeen.

Sama moottori käsivaihteisena sopii nautiskelijan ajoon luultavasti paremmin.Eos on rakennettu niin, että sen etuakselisto on kopioitu Volkswagen Golfista ja taka-akselisto Passatista. Sillä tiedolla ei välttämättä ole mitään tekemistä sen kanssa, että kostealla kadulla etupää käyttäytyy levottomasti. Vetävät pyörät etsivät pitoa myös sivuilta, mikä saattaa jossakin tilanteessa pelästyttää kuljettajan.

Kysymys on siitä, että auton etupää on kevyt. Maantievauhdissa ilmavirtaukset painavat kuitenkin etuakselia jo niin että pyörät pysyvät tukevasti tiessä. Kaupungin sateesta märissä kadunkulmissa kaasupolkimen kanssa vain pitää olla tarkkana.

Kannattaako kaksiovisen auton perinteisistä murheista tässä enää muistuttaa? Että auton ovet ovat tavallista suuremmat, mistä seuraa, että ne kopsahtelevat parkkiruudussa helposti viereisen auton kylkeen? Tai että takapenkillä on hyvin niukasti jalkatilaa ja että sinne on hankala pujottautua?

Kaikki ne tietävät, luulisin.

Volkswagen Eos 2.0 Turbo DSG

Mikä: 2+2-paikkainen, kovakattoinen avoauto.

Mitat: Pituus 4,40 m, leveys 1,79 m, korkeus 1,44 m, akseliväli 2,57 m, tavaratila (katto auki/katto kiinni): 205/380 l.

Moottori: 2,0 litran FSI-bensiiniturbo; teho 200 hv, vääntö 280 Nm. 6-nopeuksinen DSG-automaattivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 7,9 s.

Huippunopeus: 229 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): 8,2/9,0 l.

CO2-päästöt: 194 g/km.

Hinta: 47.240 euroa, koeajoauto lisävarustein (mm. nahkaverhoilu, navigointijärjestelmä, alustan Sport-paketti) 62.725 euroa.

KIITÄMME

+ Kattomekanismin toimintaa

+ Ajoasennon säätömahdollisuuksia

MOITIMME

- Turboviipeen pituutta

- Rengasmelua