IS koeajoi tällä viikolla heti tuoreeltaan viime perjantaina maahan saapuneen sähköauton. Kysymyksessä on Fiat Doblòn kuoriin tehty täyssähköauto. Ei Fiatin valmistama, mutta Fiatin perustekniikkaa käyttävä Doblò. Sähkö-Doblòn perinteinen bensiini- tai dieselmoottori on korvattu sähkömoottorilla. Voimansiirto ja vaihteisto on Fiatia itseään.
Akut on heitetty tavaratilaan. Auton on valmistanut italialainen Newteon-niminen sähköautotehdas. Doblòn lisäksi valikoimasta löytyy muitakin Fiatin sähkömuunnoksia.Sähköautot tarvitsevat virtaa ja sitä auto saa tavaratilaan sijoitetusta akkumoduulista. Tässä mallissa akut vievät koko tavaratila, mutta hyväksyttäköön se esisarjan mallilta.
Seuraavat energiayhtiö Fortumin ja Espoon kaupungin käyttöön tulevat sähkö-Doblòt ovat viimeistellympiä: akut on piilotettu auton tavaratilan lattian alle.
Sähkö-Doblòlla ajaminen on vähän erikoista. Kytkin autossa on ja sitä käytetään luonnollisesti vaihteiden vaihtamiseen. Liikkeelle lähtiessä kytkimen voi unohtaa, sillä vaihteen esivalinnan, kytkimen noston ja jarrun vapauttamisen jälkeen auto lähtee liikkeelle pelkästään kaasua painamalla.
Pysähdyksiin ei myöskään tarvitse kytkintä, pelkkä jarru riittää. Ja valon vaihtuessa taas vihreäksi, kaasulla lähdetään liikkeelle.
Vaikka autossa on normaali vaihdekaavio, vaihteista käytetään peruutusvaihteen lisäksi vain kakkosta, kolmosta ja nelosta. Väärä vaihdevalinta, esimerkiksi viitonen, saa auton halvaantumaan ratin takana täytyy olla siis tarkkana.
Nelosvaihdetta tarvitaan vasta yli sadan kilometrin tuntinopeudessa. Kolmosta tarjotaan sisään, kun kierrokset menevät yli kolmen tonnin. Moottorin paras hyötysuhde on, kun kierrokset pysyvät kahden ja kolmen tonnin välissä.
Tärkeä kysymys tietysti on, että millainen sähköauto on ajaa. Kiitokset perusajo-ominaisuuksista kuuluvat Fiatille. Sähkö-Doblòkin on samanlainen ketterä pikkupaku kuin mikä tahansa muu Doblò.
Dieselmoottorilla varustettu Dobló on suorastaan terhakka kiihdytyksissä ja kuorma päällä se jaksaa mennä kiitettävästi.
Sähkö-Doblòssa moottorin voimat ovat vähän toisenlaiset. Auton kiihtyvyydestä ei ole mitään mitattua dokumenttia, mutta suoraan sanottuna, sähkö-Doblò on laiska. Moottorin vääntö on ohutta sähkö-Doblòlla on parempi ajella rauhallisesti. Mutta mikä siinä, sillä autohan on tarkoitettu kaupungissa sukkulointiin jo toimintasäteensäkin puolesta.
Toimintasäteen ollessa enintään 150 km, autolla ajelee huoltoajoa tms. mukavasti. Ja ei sähkö-Doblòlla jalkoihin jää, vaikka suorituskykyä ei huimasti olekaan.
Ja jos joku tämän jutun jälkeen sanoo, että ei tämä sähköauto ole ensimmäinen Suomessa, niin on oikeassa. Järvenpäässä valmistettiin Elcat-merkkisiä sähköautoja vuosia sitten, mutta valmistus lopetettiin parinsadan tehdyn auton jälkeen. Silloin vain aika ei ollut kypsä sähköautolle.
Konehuoneesta löytyy 380 voltin pistoke. Sen avulla akut latautuvat kuudessa tunnissa.
Esisarjan Doblossa akut vievät suuren osan tavaratilasta. Fortumille tulee myös hybridi-Priuksia, joiden akkuihin saa sähköverkosta virtaa.
Ensto alkaa kehittämään sähkökaappeja, jotka soveltuvat sähköautojen lataamiseen.
Fiat Doblò Cargo Micro-Vett
Mikä: Fiat Doblòn pohjalle tehty sähköauto.
Mitat: Pituus 4,25 m, leveys 1,72 m, korkeus 1,83 m, akseliväli 2,58 m.
Moottori: 3-vaiheinen asynkronoitu sähkömoottori; teho 30 kW (2.200 kierr.), vääntö 130 Nm. 3-portainen käsivaihteisto, etuveto.
Akut: 60 x 200Ah 3,6 V litium.
Latausaika: 4-8h, laturityypistä riippuen (380/220V).
Huippunopeus: 120 km/t.
Kulutus (valmistajan ilmoitus/koeajo): alle 2 euroa/100 km.
CO2-päästöt: 0 g/km.
Hinta: Noin 50.000 euroa ilman veroja.