Autot

Tee itse sähkö-Corolla! Prototyyppi valmistui

Julkaistu:

Tavallisesta Toyota Corollasta suomalaisvoimin kehitetty sähköautomuunnos on vihdoin valmis.

Vihdoin on ehkä hieman väärä sana, sillä projektin ponnahduslautana toiminut sähköautokysely järjestettiin vasta viime vuonna.

Yli 2500 henkilöä vastasi, ja 1100 heistä osoitti selvän kiinnostuksensa muunnossähköautoa kohtaan. Tilaus oman auton sähköenergiaa hyödyntäväksi ekoautoksi muuttavalle paketille näyttäisi olevan. Tätä siis halutaan.

Ulospäin auto ei tavanomaisesta Corollasta erotu. Tuttu ja turvallinen linja jatkuu myös sisällä: ainoastaan vaihdevivusto poikkeaa alkuperäisestä.

Liikkeelle eCorolla lähtee äänettömästi lipuen kuten sähköautot yleensä, ja tarvittaessa kiihtyvyys on varsin ripeää. Virallisesti suorituskyvyn kerrotaan toistaiseksi vain olevan "riittävä".

Toimintasäteeksi luvataan perusakuin kuitenkin 150 km, ja tyhjän akun täyteen latauksen kestävän kotitöpselistä noin 10 tuntia. Kapasiteetiltaan suurempiakin akkuja on saatavana.

eCorollan idea on yksinkertaisuudessaan mielenkiintoinen: luodaan massamuunnos, joka hyödyntää valmiita tehdaskomponentteja. Massatuotannossa komponenttien hinnat laskevat eikä autoilijan tarvitse luopua nykyisestä kulkupelistään. Avoimen koodin idea takaa, että kilpailu toimii kuluttajan eduksi. Näin kynnys sähköauton hankkimiseksi alenee.

Kun sähkömuunnos on tehty, pääsee nauttimaan sähkön vähintään 3-kertaisesta energiatehokkuudesta polttomoottoriin verrattuna. Ajamisen kustannukset laskevat siis huomattavasti.

Tavoitteeksi esitetään tilanne, jossa muuntaminen polttomoottoriautosta sähköiseksi sujuu päivässä. Siis auto aamulla pajalle, ja jo illalla sähköversiolla kotiin. Tähän päästään modulaarisella rakenteella, jota voidaan halutessa soveltaa lopulta autoon kuin autoon.

Vaikka prototyyppi eCorolla 1.0 on varsin valmiin tuntuinen, ei kauppaan ihan vielä kannata rynnätä. Ensi vuonna on nimittäin luvassa vasta 20 auton esisarja, joka toimii samalla testikalustona. Mutta jos arvailla pitää, eCorolla 2.0 -nimeä kantavalle versiolle voi kuitenkin ennustaa hyvää menekkiä, niin tuttu kanta-auto on suomalaisille.

Entä se hinta? Tällä hetkellä muunnoksen hinta asettuu 10000-20000 euron välille riippuen valittavista komponenteista, lähinnä akkutyypistä. Hinnan odotetaan kuitenkin laskevan nopeasti.

eCorolla oli näytteillä Electric Motor Show -messuilla Helsingin messukeskuksessa.

Päänavaus on nyt tehty.

eCorolla 1.0

Mikä: Avoimen koodin plug-in sähköauto, perustuu Toyota Corollaan.

Moottori: Azure Dynamics, etuveto.

Akusto: Thunder Sky, litium-rautafosfaatti, paino 150 kg.

Suorituskyky: Riittävä.

Toimintasäde: 80-250 km akustosta riippuen.

CO2-päästöt: 0 g/km.

Milloin: 20 kappaleen esisarja 2010.

Hinta: Muunnos 10000 - 20000 euroa järjestelmän kokoonpanosta riippuen.