Jaksaa jaksaa

Maailman suurimpiin autonvalmistajiin lukeutuva Volkswagen on ja on ollut pieni ainakin yhdessä asiassa, nimittäin pick-upeissa. Joku saattaa vielä muistaa ensimmäisen sukupolven Caddy-kevytlavurin ja osin surullisenkuuluisan Taron, mutta siihen meriitit tällä saralla sitten ovatkin jääneet.

VW Amarok on hyvä työkalu maastossa etenemiseen. Mallista riippuen Amarokin saa joko jatkuvalla tai kytkettävällä nelivedolla.

2.7.2010 6:40

Nyt asianlaita on muuttumassa, ja varsinainen muuttaja tottelee nimeä Amarok. Kyseessä on kokonaan uusi, reilut viisi metriä pitkä lava-auto, jonka pahin kilpailija niin Suomessa kuin maailmallakin on Toyota Hilux.

Amarokin hyvin volkkarimaisen ja japanilaiskilpailijoihin nähden suorastaan rauhallisen näköisen kuoren alta löytyy perinteitä ja nykyaikaa yhdistävä erillisrungolle rakennettu työjuhta. Moottoreina on joukko kaksilitraisia, Transporter-mallistosta tuttuja vaihtoehtoja.

Mallista riippuen Amarokin saa joko kytkettävällä tai jatkuvalla nelivedolla.Kokeilimme esisarjan Amarokeja Slovakian ja Itävallan rajamailla, jossa autoja muun muassa kylvetettiin mudassa oikein viimeisen päälle. Etenemistä kaikkien nykyaikaisten tekniikoiden kuten maastoajoon mukautuvien ABS:n ja ESC:n sekä runsaiden maastolisävarusteiden turvin ei voi moittia.

Sisätilojen osalta Amarok tarjoaa hyvin henkilöautomaista, yksityiskohtia myöten mietittyä otetta. Ero isoihin kaupunkimaastureihin on tältä osin jopa yllättävän pieni. Ergonomia on kunnossa ja penkeissä voisi äkkituntumalta viettää pidemmänkin aikaa. Ohjaamossa on kaikin puolin hyvin tilaa.

Itse lavaa leimaa selkeys. Laidat ovat korkeat ja lastauskorkeus lava-autoksi verraten matala. Ei liene tuulesta temmattua, että sekä kabiinin, että lavan pitäisi olla japanilais-pickupeja piirun verran isompia. Amarokin takajousitus tuntuu autoluokka huomioiden yllättävän mukavalta - jopa tyhjänä ja maantieajossa. Kantavuutta tarvitseville valittavissa on ilman lisähintaa myös jäykempi jousitus.

Amarokin aloitusmalliksi on päämarkkina-alueiden (eli Etelä-Amerikan ja Etelä-Afrikan) vuoksi valittu tuplaohjaamoinen double-cab. Pitkälavainen malli on vasta suunnittelijoiden pöydällä, eikä sen tulemisesta ylipäätäänkään ole vielä varmuutta. Suomalaisittain perusmallillekin olisi taatusti kysyntää, esimerkiksi kiinteistöhuollossa.

Volkswagen on nyt pitkästä aikaa altavastaajan asemassa; ei sinänsä itse tuotteellaan, mutta kylläkin tuotteen asemalla. Eväät Hiluxin ja kumppaneiden kampittamiseen vaikuttavat nyt kuitenkin valovuotta paremmilta kuin koskaan aikaisemmin.

Lavaa mainostetaan double-cabien parhaaksi. Ainakaan selkeyden puutetta ei voi moittia.

Nelivedon toimintoja hallitaan vaihdekepin vierestä. Manuaalivaihteiston toimintaa voi luonnehtia sanalla työkonemainen.

Pieni mutaeste ei ole Amarokille ongelma. Aloitusmallina on jatko-ohjaamollinen versio. Pitkälavaista saadaan vielä odotella.

Volkswagen Amarok

Mikä: Volkkarin uusi lavuri.

Mitat: Pituus 5,25 m, leveys 1,95 m, korkeus 1,83 m, akseliväli 3,09 m.

Oma massa: 1882 kg.

Moottori: 2-litrainen diesel, teho 163 hv (4000 rpm), vääntö 400 Nm (1500-2000 rpm). 6-portainen manuaali, takaveto.

Kiihtyvyys: 10,8 s.

Huippunopeus: 182 km/t.

Yhdistetty kulutus (valmistajan ilmoitus): 7,6 l.

CO2-päästöt: 199 g/km.

Hinta: Ei vahvistettu.

Milloin: Suomeen ensi keväänä.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?