IS koeajossa uusi Volkswagen Touareg: Varsinainen räyhänhenki - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajossa uusi Volkswagen Touareg: Varsinainen räyhänhenki

Volkswagen Touareg on melkoinen möhkö ja ulkomuodoltaan aggressiivisen näköinen auto.

Julkaistu: 8.1.2011 13:15

Volkswagen Touareg on räyhäkkä sekä luonteeltaan että ulkonäöltään.

Volkswagen Touaregin V6-dieselmoottorin pakoäänet ovat sen verran tukevaa tekoa, että 2,5-vuotias pikkupoika kyseli taajaan takapenkillä, ”miksi isi ajaa kovaa koko ajan?". Isi ei todellakaan ajanut kovaa, mutta pienestä miehestä meno kuulosti hurjalta, kun moottori murisi tanakkaa matalaa tulkintaansa auton pakoputkien kautta jokaisessa kiihdytyksessä. Räyhänhenki, siis.

Edellisen sukupolven Touareg oli kieltämättä ulkomuodoltaan vähän vaisu, räyhäkkyyttä muotoiluun on tullut lisää. Uudistunut keulan ilme henkii samaa VW:n uutta muotokieltä, kuin esimerkiksi Polossa ja Passatissa on uudistusten myötä nähty.

Kolmen litran V6-moottori tarjoaa raakaa vääntöä. Hupputehot, 240 hevosvoimaa, tulevat esiin 4000 kierroksen jälkeen – moottori soi kuin urkupillistö matalaa urinaansa.

Parhaalla vääntöalueella, tosin kapealla sellaisella, kuuden mukin jumputus on tasaista. Suorituskyky lähes kolmen tonnin vaunulle on vakuuttavaa, nollasta sataan mennään 8,2 sekunnissa. Maahantuontiohjelmaan tulossa olevaa V8-dieseliä ei kieltämättä kaipaa lainkaan.

Vaihteistopuolella VW on turvautunut ZF:n tekeleeseen ja tuntuma on suorastaan loistelias. Pykälissä on peräti kahdeksan mistä valita ja vaihdot tapahtuvat rytmikkäästi ja pehmeästi matalilla kierroksilla normiajossa.

Katumaastureiden ”juoppous” on vähentynyt viime aikoina runsaasti. Touareg, kuten sen yksi kilpailija, BMW X5, myös kolmen litran dieselillä, ovat kokoonsa nähden varsin pihejä.

Uuden Touaregin päästöjä on saatu alemmas muun muassa keventämällä auton painoa, lähes 200 kiloa. Lisäksi vakiona on Auto Start & Stop -systeemi – moottorin sammutus pysähdyksissä. Moottori käynnistyy taas, kun automaattivaihteisen auton jarrupolkimen painallusta hieman keventää. Toimi pakkasessakin.

Aiemmin Touaregissa oli alennusvaihteisto nelivetojärjestelmässä vakiona, nyt sen saa vain kalliimpaan, koeajettuun Terrain Tech -versioon.

Neliveto kantaa tässä tapauksessa nimeä 4XMotion, joka tarkoittaa sitä, että pahoihin olosuhteisiin on tarjolla myös lukittavat keski- ja takatasauspyörästöt. Ristiriipunta ei ole ongelma. Ajettavuus on nautinnollista, tosin millekään erikoispikataipaleelle Touaregilla ei kannata lähteä, vaikka voimaa onkin. Kori kallistelee mutkissa kovasti, mutta ohjaustunto säilyy hienosti. Auto on hienostunut, mutta täyttää vaativammankin käyttäjän tarpeet, jos autoon vain valitsee oikeat varusteet. Rahaa saa palamaan, mutta Touaregin hankkijalle se tuskin on ongelma.

Perän V6-logo kertoo, millainen moottori konepellin alta löytyy.

Touaregin koko on suuri, mutta tavaratilaa se ei tarjoa normaalia farmariautoa enempää.

Pakoputken päät on muotoiltu takapuskurin alle tyyliin sopiviksi.

Kuljettajan tilat ovat loisteliaat. Hallintalaitteet ovat hyvin ulottuvilla ja ohjauspyörästä voi säätää monia auton toimintoja.

Nelivetoa säädetään jalopuisen keskikonsolin kuljettajan puoleisesta pyörästä. Toisesta pyörästä säädetään ilmajousitettua alustaa.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?