Ford Mondeo 2.0 EcoBoost PowerShift farmari - hyvää kyytiä koko perheelle

Julkaistu:

Tällä kertaa koeajo tehtiin saksalaisvalmisteisiin autoihin tottuneen perheenäidin näkökulmasta.

Ensimmäisellä ajokerralla suuren vaikutuksen teki se, ettei kauppareissulla tarvinnut kaivaa esiin avainta ollenkaan. Mondeo kun tunnisti käsilaukussa olleen avaimen ja ovet aukesivat ilman avaimen kaivelua. Tässäpä kätevä lisävarusteisiin kuuluva ominaisuus kauppakassien ankeuttamille perheenisille tai -äideille! Auto myös käynnistyi napista painamalla.

2-litrainen Mondeo tuntui hyvältä myös ajossa. Pehmeä ja vakaa ajettavuus sekä tarpeeksi räyhäkäs bensamoottori takaavat miellyttävän ajokokemuksen. Myös kaksoiskytkimellä varustettu Ford PowerShift -automaattivaihteisto toimi moitteettomasti eikä vaihteen vaihtumista huomannut. PowerShift antaa mahdollisuuden myös vaihteiden vaihtamiseen manuaalisesti, mutta tälle ominaisuudelle ei ollut käyttöä.

Pientä miinusta tulee siitä, ettei tien pinnan muutoksiin saa kovin hyvää tuntumaa. Tämä tosin kertonee enemmänkin kuskin aikaisemmasta ajokokemuksesta. Mondeo olisi myös saanut vastata hieman nopeammin kaasun käyttöön. Ruuhkaiselle tielle pyrkiessä tuntui aavistuksenomainen viive, ennen kuin auto ponkaisi todenteolla liikkeelle, mutta muutoin kiihtyvyys oli hyvä.

Uuden Mondeo Titaniumin kyydissä saa jo tuntumaa luksuksesta. Auton sisätilat ovat erinomaiset ja lastenistuimetkin mahtuivat hyvin takapenkille. Väliin olisi mahtunut vielä normaalikokoinen aikuinen matkustamaan, ainakin lyhempiä matkoja. Takakontin reilut tilat varmistavat sen, että suurempikin perhe pystyy huoletta lähtemään pitkille matkoille. Jos takaistuimille ei ole käyttöä, niin Wagonin takaistuimet taittuvat kätevästi alas luoden jopa 1733 litran kokoisen tavaratilan.

Wagon-malleihin saa valinnaisvarusteena liukuvan lastauslavan. Lastauslava on integroitu tavaratilaan takaistuinten taakse. Ulosvedettynä lastauslavan takareuna kestää 120 kg:n painon, ja sisääntyönnettynä sille voi kuormata 200 kg:n painon.

Ulkoisesti Mondeo ei ainakaan naisen silmään erotu muista saman autoluokan autoista. Muotoilu on minimalistisen tyylikäs ja autoa kelpaa kyllä ajella kaupungissa kuin kaupungissa.

Mondeon keskikulutuslukemiksi on merkitty 7,7/100km. Ainakaan viikon kestäneessä koeajossa ei päästy näin alhaisiin lukemiin vaikka matkat olivat suuremmaksi osaksi maantieajoa.

Ford Mondeo Titanium Business 2.0 EcoBoost 203 hv PowerShift Wagon

Mikä: Fordin tilava ja tehokas, automaattivaihteinen perheauto.

Mitat: Pituus 4,83 m, leveys 1,89 m, korkeus 1,47 m. Tavaratila 554 l. Oma massa: 1588 kg. Moottori: 2,0 litrainen bensa, teho: 203 hv. Vääntö 208 Nm. Kaksoiskytkin, automaattivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 10,8 s. Huippunopeus: 227 km/t.

Kulutus (valmistajan ilmoitus): 7,7/10,7/6,0 l

CO2-päästöt: 179 g/km.

Hinta: 38085 euroa (koeajoautossa lisäksi n. 7500 euron edestä lisävarusteita).

Kiitämme:

+ Ajettavuutta

+ Sisätiloja

+ Lisävarustevaihtoehtoja

Moitimme

- Suuntavilkun liian hiljaista ääntä

- Pientä viivettä kaasuttaessa