IS:n ensitesti: Ford Focus RS:ää on todella odotettu!

Julkaistu: , Päivitetty:

Muutama vuosi meni pelon vallassa: aikooko Ford katkaista vuosikymmeniä kestäneen RS-perinteensä. Viimeisimmän RS:n, Focus RS:n valmistus kun lopetettiin kuusi vuotta sitten.

RS:t ovat meille tuttuja autourheilun maailmasta kuin myös kaduilta.

Hengen haukkominen voidaan nyt kuitenkin lopettaa - tai aloittaa sitten uudelleen. Toisen sukupolven Ford Focus RS saapuu nimittäin kesän kynnyksellä Suomeen.

Kohu RS:n ympärillä alkoi heti, kun Ford ilmoitti nyky-Focuksensa lanseerauksen yhteydessä tuovansa RS:n jälleen tuotantoon.

Autolle luvattiin paljon, ja nyt on lupausten lunastuksen aika.

Uuden Ford Focus RS:n 2,5-litrainen turbomoottori kehittää 305 hevosvoimaa. Vääntöä moottorista irtoaa 440 newtonmetriä laajalla 2.300 ja 4.500 kierroksen välillä. Ja kaikki tämä välittyy tiehen vain etupyörien kautta.

Uskaliasta, täytyy sanoa. Fordin patentoitu RevoKnuckle-teknologia mahdollisti auton rakentamisen pelkästään etuvetoiseksi. Sitä paitsi neliveto olisi nostanut auton painoa, mutta samalla myös hintaa.

RevoKnucklessa on yksiosaisen jousituksen välitysvivun sijaan kaksi erillistä osaa: toinen on kiinni joustintuessa ja toinen kääntyy auton ohjauksen linjassa. Jousitus ikään kuin myötäilee ohjausta ja vähentää kiihdytyksissä syntyviä ohjaavia voimia.

RS:n tehot on otettu irti viisisylinterisestä 2,5-litraisesta turbomoottorista. Moottorin perusrakenne on sama, kuin ST-mallissa, mutta siinä yhtäläisyydet ovatkin. ST:n moottoriohjausjärjestelmää muuttamalla pannusta ei saatu tarvittavia lisätehoja irti.

Siksi muun muassa turbo on ST:n fööniä isompi. RS:n moottoriin puhalletaan peräti 1,4 barin paine. Suuresta turbostaan huolimatta turboviivettä moottorista on turha etsiä - tehot ovat käytössä välittömästi.

Merkittävimmät muutokset on turbon muuttamisen lisäksi tehty imu- sekä pakosarjaan. Myös ST:n männät ja nokka-akseli saivat kyytiä.

RS:n todellinen nopeus punnitaan vasta radalla. Uskoisi, että ainakin kuivalla asfaltilla aito on kova menemään. Fordin mukaan RS hakkaa monet nelivetoiset kilpakumppaninsa.

Fordin omat testit radalla ovat osoittaneet, että se menee yhtä lujaa kuin Ford GT. Se on hieno suoritus.

Ford on painottanut uuden RS:n kohdalla auton tavanomaisuutta, sitä, että se sopii hurjista menohaluistaan huolimatta myös tavalliseen arkiajoon. Kyllä sopii, siitä pitää huolen nelipaikkaisuus ja kaatuvat takapenkit. Tilaa on siis saman verran kuin missä tahansa kolmeovisessa Focuksessa.

Vaikka RS:n alusta on viritetty tiukkaan ajoon, se tarjoaa jäykkyydestä ja kovuudestaan huolimatta myös mukavuutta. Kaupunkiajo ei saa hampaiden paikkoja irti, ihme kyllä.En sitten se toinen puoli, miltä tuntuu RS:llä urheilullinen sisuskalut sekaisin paneva ajotapahtuma.

Ohjaus toimii, se on ehkä parasta, mitä etuvetoinen auto tässä maailmassa voi tarjota. Leveät renkaat, RS:ääkin pienemmät tehot ja luistoa rajoittamaton keskustasauspyörästö lyö auton voimat kiihdytyksissä usein kuskin näpeille. Huomio kiihdytyksissä menee ohjauspyörän pitelyyn, sillä vetely on enemmän kuin tavallista.

Seuraava ei ole mitään markkinamiesten puheita, vaan täyttä totta ja koettua: Focus RS:n ohjauksen vetely on saatu lähes kokonaan pois. Kiihdytyksissä ohjaus vain vähän jäykistyy, varsinaiseksi vetelyksi sitä ei voi sanoa. Ei uskoisi, että autossa on yli 300 hevosvoimaa.

Mutkissa kaasun avaaminen imee auton etupäätä asfalttiin. Pitoa on, vaikka muille jakaa. Vaikuttaisi siltä, että ainakin kuivalla asfaltilla aikamoinen peto, vaikka auto vetää vain etupyörillään.

Vaikka RS:ssä kaikki on niin pirun urheilullista, auto ei ole pelottava. RS sopii vaikka anopin kauppakassiksi.

Ford Focus RS

Mikä: Uusi urheilullinen automalli.

Mitat: Pituus 4,4 m, leveys 1,84 m, korkeus 1,5 m, akseliväli 2,64 m, tavaratila 385 l. (VDA). Omapaino 1.467 kg.

Moottori: viisisylinterinen, 2,5-litrainen turboahdettu bensiini; teho 305 hv (6.500 rpm), vääntö 440 Nm (2.300-4.500 rpm). Kuusiportainen käsivaihteisto, etuveto.

Kiihtyvyys: 5,9 s.

Huippunopeus: 263 km/t.

Kulutus: 13,4/7,0/9,4 l.

C02-päästöt: 225 g/km.

Hinta: 47.450 euroa.

Milloin: toukokuussa.