Peugeot 3008 tarjoaa pian uskomatonta suorituskykyä

Julkaistu:

Peugeot on esittänyt tavoitteekseen olla Euroopan johtavia vähäpäästöisten autojen valmistajia. Samaa on kuultu muualtakin, mutta nyt ranskalaisilla on uusi ase pyrkimyksensä saavuttamiseksi. Sitä katsomaan Peugeot päästi vain muutaman median edustajan, IS mukaan lukien.

Kyseessä on Peugeot 3008:n dieselhybridiversio, jonka tuotantomalli esitellään noin vuoden päästä. Odotus on tuskastuttavan pitkä, sillä koeajamamme prototyyppi vaikutti jo aivan tuotantovalmiilta. Se hiipi äänettömästi matkaan ja nopeuden kasvaessa dieselmoottori liittyi saumattomasti mukaan kiihdyttämään vauhtia. Ripeissä kiihdytyksissä apuna ovat molemmat moottorit, jolloin varsinkin sähkömoottorin muhkea 200 Nm vääntö on käyttökelpoinen.

Pikaisen tutustumisen perusteella ei tulevasta dieselhybridistä voi antaa kovin syvällistä lausuntoa. Ehkä parhaiten autoa kuvaa se, että kasvanutta painoa tai kaksimoottorisuutta ei ajossa juurikaan havainnut.

Peugeot pitää dieselhybridiä erinomaisena tulevaisuuden ajokkina, ja pitää kilpailijoiden päätymistä hybrideissään bensiinimoottoriin virheenä. Juhlapuheissa unohtui se seikka, että niin Toyotan kuin Hondan päämarkkinat ovat Japanissa ja Yhdysvalloissa, joissa dieselmoottoria ei suosita.

Peugeotin idea on kuitenkin erinomainen. Maantiellä, missä ajetaan suurimmaksi osaksi tasanopeudella, liikutaan erittäin taloudellisen dieselmoottorin voimalla. Kaupungissa edetään enimmäkseen sähkömoottorin turvin ja risteyksissä sammutetaan moottorit kokonaan.

Voimaa on runsaasti eli yhteensä täydet 200 hevosvoimaa ja vääntöä huimat 500 Nm. Niiden avulla suorituskyky on vähintään riittävä. Kulutus on kuitenkin mainiolla neljän litran tasolla. Mutta tästäkin pyritään alaspäin. Tehtaanedustajat vihjailivat, että tuotantomallin CO2-päästö halutaan alle sadan gramman.

Peugeotin dieselhybridirakenne on hyvin yksinkertainen, ja helposti liitettävissä erilaisiin perusrakenteisiin. Odotettavissa on siis muitakin dieselhybrideitä. Myös konsernin sisarmerkki Citroën ottaa teknologiat käyttöönsä.

Peugeot 3008 HYbrid4

Mikä: Dieselhybridi crossover -korilla.Mitat: Pituus 4,36 m, leveys 1,84 m, korkeus 1,64 m, akseliväli 2,61 mMoottori: kaksilitrainen turboahdettu dieselmoottori ja sähkömoottori; teho 200 hv, vääntö 300 + 200 Nm, 6-portainen automatisoitu käsivaihteisto, neliveto.Kiihtyvyys: 8,8 sHuippunopeus: 209 km/hKulutus: 4,1 l/100 kmCO2-päästöt: 109 g/km.Hinta: Avoin.Milloin: Keväällä 2011