Autot

Muistatko vielä tämän hullutuksen?

Julkaistu:

Tiedätkö miten huijataan verottajaa? Moni suomalainen ainakin muistaa, sillä esimerkiksi piilofarmareilla pystyi kiertämään veroja. Katso myös kattava listaus muista verohullutuksista vuosien varrelta!
Piilofarmari, eli verotussyistä pakettiautoksi rekisteröity henkilöauto kuuluu olennaisena osana suomalaisen autoverotuksen historiaan ja osin myös käyttöautojen nykyisyyteenkin.

Lajin varhainen edustajia oli muun muassa kuvan Peugeot 404 Fourgonette, johon oli asennettu kova ja tietyt mittamääritykset täyttävä tilapäinen takapenkki; siis henkilöauto pakettiauton verotuksella ja vain "hieman" ominaisuuksista tinkien.

Piilofarmaroinnin viimeinen kultakausi ajoittui 1980-luvulle, jolloin Suomeen tuotiin arvioiden mukaan jopa 15.000 amerikkalaista farmariautoa, mm. Chevrolet Caprice Classiceja. Pakettiautopykälää luovasti soveltaen alleen sai 100.000 markan hinnalla V8:lla, automaatilla, nahalla sekä puulla koristetun luksusauton.

Moisen verorikollisuuden mahdollistanut porsaanreikä tukittiin päivämäärällä 15.6.1990, joskin erilaisia 2+2 dieselfarmariviritelmiä saatiin toki kilpiin vielä reilusti 2000-luvun puolella. Myöhempien farmaripakujen veroetu oli kuitenkin huomattavasti kultakautta matalampi.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Mutta mistä kaikista autoista piilofarkkuja oikein tehtiin ja mitä muita vastaavia veronkiertolaitteita vuosien varrelta löytyikään? Seuraavassa muutama esimerkki. Omat kokemuksesi voit kertoa alla.

1950 ja -60-luvut:

- Kolmen vuoden pakettiauto -ilmiö, jossa säädökset mahdollistivat mm. käytetyn farmaripakettiauton muuttamisen henkilöautoksi.
- Erilaisia sovellustapoja vuosien varrella: lisäistuimia, umpikylkiä, vuosi- ja kilometrirajoja
- Pakettiautosäännöksiä tiukennettiin merkittävästi vuonna 1971, mikä käytännössä lopetti piilofarmaroinnin ensivaiheen

1970-luku:

- Kehitysalueelle perustettavien tehtaiden veroedut (mm. Saab-Valmet Uusikaupunki ja Heinolan VW-tehdas)
- Avolavasääntö mahdollisti halvat pick-up:it, joista kuuluisin ja verottajan kannalta erityinen ongelmailmiö oli Toyota Timangi. Lavan maksimipituusmäärystä tiukennettiinkin jo 1970-luvun lopussa, mikä johti avolava-autojen Suomi-pidennyksiin vielä 2000-luvulla (mm. Toyota Hiluxin nykyisen korimallin jatkopala)
- Verovapaa moottoripetroli ja suomalaiset Petro-Saab ja Petro-Horizon. Moottoripetrolin myynti loppui 1990-luvulla.

1980 ja 90-luvut:

- Urheiluautoista (esim. Chevrolet Camaro) laikatut avolavat. Valmistettiin vähintään satoja
- Jenkkifarmarit tappoi sisätilan korkeussääntö, joka puolestaan toi mukanaan uudet viritykset: mm. Citroën BX Van (korotetun katon valmisti Terhi-veneet), Mitsubishi Space Van (Katto Esboat), suksiboksi-Mersut ja lasikuitukattomaasturit.

Entäs nykyään?

Tällä hetkellä käytännössä ainoa hyöty farmarin muuttamisesta pakettiautoksi on pienempi käyttövoima- eli käytännössä dieselvero. Autossa ei tällöin saa olla takapenkkejä. Myös vakuutusmaksuissa on joissain tapauksissa eroja. Kikkailua esiintyy yhä myös kuorma-, linja- ja huoltoautomääräyksillä, mutta takavuosien kaltaisista massailmiöistä ei kuitenkaan voi puhua.


Tiedot perustuvat Mobilisti -lehden tuottamaan selvitykseen, joka esitettiin Auto- ja liikennetoimittajat ry:n veroseminaarissa

Ota kantaa

Oletko ajanut veronkiertoautolla, esimerkiksi piilofarmarilla tai lava-autoksi muutetulla coupélla?

Olen, ja ylpeänä 21% Olen, mutta vähän hävetti 35% En 44%
Ääniä yhteensä 3157

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt