Autot

Jeep Grand Cherokee otti askeleen parempaan suuntaan - tässä syy!

Julkaistu:

Ensitesti
Jeep Grand Cherokee uudistui kevyesti. Merkittävin uudistus on uusi vaihdelaatikko.
Jos maailman katumaasturivalikoimasta pitää valita yksi auto, jota kuvaa parhaiten sana äijä, se on Jeep Grand Cherokee. Ehdottomasti.
Grand Cherokee on jykevästi ja hyvin koruttomasti muotoiltu. Kojelauta on maskuliininen.

Jeep päätti parin vuoden jälkeen taas uudistaa Grand Cherokeeta hieman. Muutokset ovat kosmeettisia, mutta sen verran näkyviä, että Grand Cherokee näyttää lähes uudelta autolta. Keula ja perä saivat uutta ilmettä muun muassa valojen muodossa. Päivävalojen virkaa toimittaa nyt led-valot ja pimeitä teitä valaisevat vakiovarusteiset ksenonit.

Sisällä ratti on uusi ja vaihdelaatikkoa ohjataan uudella vaihdevalitsimella. Lisäksi uutena on 8,4-tuumainen monitoiminäyttö, jonka Harman/Kardon on kehittänyt yhdessä Chryslerin kanssa.



Merkittävin muutos uudessa Grand Cherokeessa on kuitenkin uusi vaihdelaatikko. Vanhan 5-portaisen vaihteiston korvaa sama ZF:n 8-portainen vaihteisto, kuin mitä muun muassa BMW käyttää koko mallistossaan. Sama vaihteisto löytyy myös muun muassa uudesta Range Roverista sekä Audin A8-mallistosta.

Jeepin kohdalla vaihteisto on onnistuttu ohjelmoimaan ja säätämään todella hienostuneeksi. Vaihdot ovat vaivattomia eikä minkään moottorivaihtoehdon yhteydessä tunnu mitään ylimääräisiä nykäyksiä. Tätä Jeep todellakin tarvitsi ja se toimii. Pelkkä vaihteistomuutos teki Jeepille paljon.



Vanhan mallisen Grand Cherokeen sai itselleen muutamaa kolikkorahaa alle 70000 eurolla. Uusi auto on tehdashinnaltaan kalliimpi, mutta toisaalta Suomen päästömuotoinen verotus vaikuttaa hieman, koska uudistuneet moottorit ovat pienentäneet päästöjään.
Tehtaan edustajat totesivat, että hintanousua tulee 5-8 prosenttia riippuen markkina-alueesta. Suomen maahantuonnin puolelta tähän ei otettu kantaa, sillä hintaväännöt ovat vielä todella kesken.
Joka tapauksessa maahantuoja uskoo tuotteeseen. - senkin vuoksi, että kaikki 52 autoa, mitä Suomeen viime vuonna saatiin, menivät kaupaksi. Maahantuojan uskosta kertoo myös se, että Grand Cherokee tulee myös Suomessa myyntiin koko moottorivalikoimalla. Kahdesta dieselistä suurempitehoisempi noussee todennäköisesti myydyimmäksi. Bensamoottoreista on tarjolla 3,6-litrainen V6-Pentastar sekä 5,7-litrainen V8-bensiini, unohtamatta tietysti SRT-8 -mallia.



Varustetasot ovat vanhat Laredo, Limited ja Overland sekä uutena varustetasona Summit. Kahdessa viimeksi mainitussa varustetasossa on tarjolla myös ilmajousitus vakiona. Jousitusversiosta riippuen myös nelivetojen toiminta on hieman erilainen.
Ajettavuudeltaan Grand Cherokee on hyvin amerikkalainen. Jousitus sallii jonkin verran korin keinahteluja ja iskunvaimennus hoitaa tehtävänsä melko hyvin, vaikka se jättää menon asfalttiteillä hieman karkeaksi vastaaviin eurooppalaisiin kilpailijoihin nähden. Grand Cherokeen ohjaus pyrkii keskittämään melko voimakkaasti ja siksi ohjauksen keskialue tuntuu hieman raskaalta. Mutkateillä ohjaus ei valitettavasti tarjoa välitöntä tuntumaa eikä vastetta, toisin kuin Grand Cherokeen ärjyssä SRT-8 -mallissa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt