Autot

Urho Kekkosella ei ollut ajokorttia, mutta Sylvillä oli - tähän loppuivat presidentin puolison ajot!

Julkaistu:

Classic Motorshow
Presidentin puolisolle Sylvi Kekkoselle lahjoitettu auto on esillä Lahden Classic Motorshowssa.
IS kertoi aiemmin, kuinka presidentti Urho Kaleva Kekkonen viihtyi virka-autonsa takapenkillä ja käskytti usein autonkuljettajaansa ajamaan kovempaa. Presidentti Kekkosella kun itsellään ei ollut ajokorttia.

Valtiovierailullaan Isoon-Britanniaan vuonna 1961 Kekkoset saivat lahjaksi Morris Minin. Sylvi Kekkonen suorittikin salaa ajokortin, jotta pääsisi ajamaan omalla autollaan Kultarantaan tai Katerma-huvilalle Suomusjärvelle. Tuohon aikaan ajokortti tai oma auto naisella oli harvinaisuus.

Sylvi Kekkonen ajoi Minillä Helsingissä kolarin raitiovaunun kanssa. Kolari oli melko vähäinen, mutta herätti melkoista julkisuutta ja ainakin välillisesti johti siihen, että hän luopui auton ajamisesta.

Kun vuonna 1964 Moskvits toi uuden 408-mallin markkinoille, auton ulkomaan markkinointi aloitettiin Suomesta. Uudelle mallille annettiin markkinointinimeksi Elite. Kevätnäyttelyssään vuonna 1965 Oy Konela Ab esitteli Eliten. Ensimmäinen neuvostomaiden ulkopuolelle rekisteröity Elite lahjoitettiin Sylvi Kekkoselle. Lahjoituksen päivämääräksi on kirjattu 24.4.1965.

Kolaroinnin vuoksi rouva Kekkonen ei enää halunnut ajaa itse autoa, eikä hänen terveytensäkään ei enää ollut parhaimmillaan tuolloin.

Moskvits Elite siirtyi Presidentin kanslian käyttöön. Myös Urho ja Sylvi Kekkosen poika Matti on kertonut käyttäneensä autoa. Elite lahjoitettiin myöhemmin Kainuun Ammattikouluun Kajaaniin havaintovälineeksi. Auto on osittain entisöity Kainuun Ammattikoulussa. Kesällä 1992 auto lahjoitettiin Mobilian kokoelmaan. Se on museoajoneuvotarkastettu helmikuussa 1995.

Kekkosten Moskvits on esillä Mobilian osastolla Lahden Classic Motor Showssa 4.5.5.2013. Classic Motorshowssa on esillä myös Kekkosen virka-autona palvellut Cadillac, joka näyttelyä varten pitkästä aikaa etelään.

Moskvitsin valmistusnumero 008 viittaa siihen, että se oli tuotantolinjan ensimmäisiä autoja. Moskovalainen Moskvits-harrastajakerho, jolla on hallussaan Moskvitsh-tehtaan tuotantokirjanpito, väittää, että auto on varsinaisen tuotantosarjan kolmas auto ja että tämä yksilö on ainut tehtaan linjalta tullut musta auto. Mustaa autoa tarvittiin länsieurooppalaisiin esitteisiin.

Myöhemmin auto on osallistunut mm. ”Tummien perhosten yö”-elokuvan kuvauksiin.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt