Valmet Automotive esitteli Genevessä ikioman sähköautokonseptin sekä auton kangaskaton - Autot - Ilta-Sanomat

Uudestakaupungista jyrähtää - ei mikään Fisker, vaan ihan oma sähköautokonsepti!

Valmet Automotive yllätti kovin Geneven autonäyttelyssä.

Tällainen on Valmet Automotiven sähköautokonsepti.

5.3.2013 17:23

Valmet Automotive esittelee Genevessä ensimmäisen sähköautokonseptinsa, jonka voimansiirron osana on ajon aikana sähköä akkuun tuottava polttomoottori. Hybridikonsepti perustuu kokemuksiin, jotka Valmet Automotive on kerännyt sähköautojen suunnittelusta ja valmistamisesta.

Rakenteissa on käytetty kevyitä materiaaleja ja painoa säästäviä ratkaisuja. Voimansiirron ominaisuuksia ovat normaali vaihtovirtalataus sekä pikalataus tasavirralla. Lisäksi autossa on Wankel SuperTecin  kehittämä wankel-dieselmoottori. Auto painaa 1270 kiloa, siinä on tilaa neljälle hengelle. Huippunopeus on 130 km/h.

Laitteen ajomatkan luvataan olevan pelkällä sähköllä ja kertalatauksella jopa yli 90 kilometriä. Dieselmoottorin avulla kokonaistoimintasäteeksi tulee 580 kilometriä.

- Uusi konsepti on jatkoa sähköautojen tuotekehitystyöllemme. Hybridiratkaisut ovat nykyisin sähköautoteknologian valtavirtaa. Voimme tarjota palveluja niin hybridin suunnittelijana kuin integraattorina. Kykymme tuottaa edistyksellisiä ratkaisuja ei riipu komponenttien valmistajasta, kertoo Valmet Automotiven projektipäällikkö Markus Hirvonen.

Valmet Automotive esittelee Geneven autonäyttelyssä myös avoautojen kangaskattojärjestelmää, joka parantaa auton sisätilan äänieristystä merkittävästi. Kattojärjestelmän akustisia ominaisuuksia on parannettu optimoimalla kattorakenteen sisältämää massaa suhteessa katon painoon.

Tuloksena on avoauto, joka on sisätiloiltaan yhtä hiljainen kuin samanlainen kiinteäkattoinen auto.

- Hyvän äänieristyksen ja kattojärjestelmän keveyden vaatimukset ovat ristiriitaisia. Olemme kehittäneet tuotantovalmiin kattoratkaisun, joka täyttää molemmat vaatimukset. Ratkaisun avain on keventää kattoa vähentämättä sen sisältämää ääntä eristävää massaa. Katon jokaisen komponentin kohdalla on mietitty ja testattu mahdollisuuksia painon vähentämiseen. Katon kehitystyössä mottona oli "vähemmän ääntä, vähemmän painoa, kertoo Valmet Automotiven suunnittelupalveluiden johtaja Holger Schramm.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?