Yli 90 prosenttia moottorivaurioista johtuu väärästä käytöstä

Julkaistu:

Nykyaikaiset, iskutilavuudeltaan pienet bensiini- ja dieselmoottorit ovat entistä herkempiä vikaantumaan.

Väärä auton käyttö saattaa nykyisin johtaa ennenaikaiseen kulumiseen ja jopa tuhansien eurojen vaurioihin entistä helpommin, sillä autoilijat eivät enää osaa kohdella moottoreita kuten pitäisi. Yhdeksän kymmenestä vauriosta johtuu kuljettajasta, kirjoittaa Auto Bild.

Saksalainen moottorivaurioiden asiantuntija Volker Schittenhelm IMT-insinööritoimistosta varoittaa nykyaikaisten autojen ostajia: niiden yhä pienenevät moottorit ovat tulleet herkemmiksi, ja autojen anturit sekä vikadiagnoosilaitteet tuudittavat omistajat petolliseen varmuudentunteeseen. Moni autoilija luulee, ettei mikään voi mennä vikaan, kunhan mikään varoitusvalo ei syty. Kuljettaja on kuitenkin yhä enenevässä määrin suurin uhka auton moottorille, hän varoittaa.

Ensin moottori lämpimäksi

- Auto on ehdottomasti ajettava ensin lämpimäksi, ja käytettävä aluksi vain keskikierroksia – ei liian suuria tai pieniä – kunnes jäähdytysnesteen lämpötila on noussut noin 90 asteeseen. Vielä parempi olisi, jos on ennen täyskuormituksia mahdollista odottaa, kunnes öljyn lämpötila on noussut vähintään 80 asteeseen, Schittenhelm opastaa Auto Bild –lehdessä.

Ongelmaksi saattaa muodostua myös auton mittaristo: monissa nykyautoissa ei ole erillistä jäähdytysnesteen mittaria, vaan ainoastaan merkkivalo viileästä moottorista, joka ei sinänsä ole varoittava. Voiteluöljyn lämpötilan ilmoitin on suhteellisen harvassa autossa vakiovarusteena.

Lähde: Auto Bild 3/2013

Ota kantaa

Ajatko auton moottorin aina lämpimäksi ennen sen kovaa rasitusta?

Totta kai, poikkeuksetta! 56% Jos muistan. 19% En - mitä turhia, kyllä se kone kestää! 25%
Ääniä yhteensä 9701

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt