Downsizing-moottorit TSi ja EcoBoost kestävät aiempia moottoreita lyhyempään - Autot - Ilta-Sanomat

Downsizing-moottoreiden elinikä on huomattavan lyhyt, varoittaa saksalaisinsinööri

Iskutilavuudeltaan pienet, ahdetut nykymoottorit saattavat tulla tiensä päähän jo 150 000 kilometrin jälkeen.

12.2.2013 9:05

Nykyisin nopeasti yleistyvät ja suositut, iskutilavuudeltaan pienet moottorit voivat tulla omistajilleen kalliiksi, sillä niiden eliniän ennustetaan olevan aiemmin totuttua huomattavasti lyhyempi.

Auto Bild Suomen viimeisimmässä numerossa 3/2013 julkaistiin laaja laaturaportti, jonka yhteydessä haastateltiin moottorivaurioiden saksalaista asiantuntijaa Volker Schittenhelmia. Schittenhelm toimii düsseldorfilaisessa IMT-insinööritoimistossa. Hän varoittaa uusien trendimoottoreiden eliniän mahdollisesta lyhyydestä.

- Nykyiset moottorit ovat herkempiä, eivätkä kestä yhtä pitkään kuin mihin olemme tottuneet iskutilavuudeltaan suurempien moottoreiden yhteydessä. Ne kestävät kyllä noin 150 000 kilometriä ja edullisessa tapauksessa 200 000 kilometriä, Schittenhelm arvioi.

Suomalaisittain tavanomaisilla vuosittaisilla ajomäärillä uudet moottorityypit, esimerkiksi pienet VW:n TSI- ja Fordin EcoBoost-moottorit, kestäisivät näin ollen ainoastaan vajaat kymmenen vuotta. Moottoreiden uusiminen tulisi omistajille maksamaan varovasti arvioiden noin 5 000 euroa, ehkä jopa enemmän.

Koko laaturaportin ja saksalaisasiantuntijan haastattelun voit lukea uudistuneesta Auto Bildistä, joka on myynnissä lehtipisteissä kautta maan.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?