IS vertaili: Goodyear Ultra Grip Extreme vastaan pinnoitettu uusiorengas Ässä - kumpi oli parempi? - Autot - Ilta-Sanomat

IS vertaili: Kuinka pinnoitettu uusiorengas pärjää uudelle testeissä menestyneelle talvirenkaalle?

Julkaistu: 20.1.2013 8:11, Päivitetty 18.1.2013 11:11

IS selvitti, mihin kierrätetty uusiorengas pystyy, kun vastassa on rengastesteissä menestynyt uusi talvirengas

Uusio- eli kierrätysrengas on ekologinen, suomalainen ja edullinen hybridirengas. Silti sen maine rengasmarkkinoilla onnahtelee edelleen.

Uusiorenkaita tapaa rengastesteissä kovin harvakseltaan, joten selvitimme, mikä on edullisen uusiorenkaan suoritustaso tavallisessa 195/65/15-koossa nykyisin.

Valitsimme lammilaisen uusiorenkaan Ässä 2:n vertailupariksi Goodyearin Ultra Grip Extremen, joka on esiintynyt viime vuosina useissa rengastesteissä ja menestynyt tasaisesti ja kohtalaisen hyvin. Goodyear on siis eräänlainen keskivertorengas.

Ässä-renkaan pintakuvio näyttää tältä.

Goodyearin pintakuvio näyttää tältä.

Goodyearia on tällä kaudella alettu myydä myös Sava Eskimo Stud -nimisenä. Goodyear/Sava on sijoittunut hyvin etenkin laatu-arvosuhdetta mielessä pitäen eli siis sitä, kuinka paljon rahalle saa vastinetta.

Kiihdytys- ja sivuttaispito ratkaisivat

Vertailutulokset kertovat, että myös uusiorengas voi olla hyvä valinta. Jarrutustuloksissa uusiorengas ylsi käytännössä samoihin tuloksiin kuin uusi.

Edes suuremmista nopeuksista jäällä jarrutettaessa ei uusi rengas ollut korkeintaan kuin vajaan puolen metrin verran pätevämpi pysähtyvyydessä.

Kiihdytys- ja sivuttaispidossa eroja syntyi uuden renkaan hyväksi, pääosin siksi, että ne ovat Goodyearin parhaat ominaisuudet.

Uusi rengas vie autoa täsmällisemmin eteenpäin, mikä johtuu pääosin renkaan aggressiivisesta nastoituskuviosta. Luistonesto päälle kytkettynä kaupunkinopeuksien kiihdytyksissä erot ovat kuitenkin vain noin sekunnin luokkaa uuden renkaan eduksi. Silti uusiorengaskin osoittautui ajoltaan vakaaksi ja hyvin ennalta-arvattavaksi tuotteeksi.

Tuloksia voi tarkastella myös toiselta kannalta: Ässä sopii paremmin rauhalliselle kuljettajalle, Goodyear urheilullisuutta etsivälle.

Mukavuuden suhteen uusiorengas yltää tasatulokseen sivistyneesti käyttäytyvän Michelin-runkonsa ja joustavuutensa ansiosta. Goodyearin runko on selkeästi kovempi, ja se asettaa esimerkiksi polanteissa auton jousitukselle omat lisävaatimuksensa.

Nastarenkaille tutussa rengasmelussa tulee uudelle renkaalle jopa paljain korvin kuultavaa tukkapöllyä. Nopeudesta ja alustasta riippuen Ässä 2 on Goodyearia kahdesta neljään desibeliä hiljaisempi.

Ultra Grip Extreme ujeltaa etenkin paljaalla asvaltilla voimakkaasti. Toisaalta selvimmin uusiorengas häviää verrokilleen vierinvastuksessa, jossa Ässä lopettaa rullauksen 15 km/t-nopeuden alituttua hyvin nopeasti.

Testissä käytettiin Audi A3 -mallista autoa.

Talvirengasta valitessa kannattaa muistaa, että suomalainen uusionastarengas on Suomen talveen lähes poikkeuksetta parempi valinta kuin Kaukoidästä saapunut halpanastarengas tai keskieurooppalainen kitkarengas.

Huippulaadusta joutuu aina maksamaan, joten edullista nastarengasta etsivälle myös uusiorengas on vaihtoehto. Ominaisuuksien painotukset ratkaisevat. Tässä testin tulokset taulukkona:

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?