Opel Adam iskee Mini-luokkaan - Autot - Ilta-Sanomat

Ensitreffeillä

Opelin uusi pikkuauto Adam on sympaattinen ilmestys, johon on helppo ihastua. Auton voi tuunata mieleisekseen, sillä muokkausvaihtoja on yli 30 000!

Opelin uusi pikkuauto Adam on sympaattinen ilmestys, johon on helppo ihastua. Auton voi tuunata mieleisekseen, sillä muokkausvaihtoja on yli 30 000!

Julkaistu: 3.12.2012 11:51

Trendiauto Adam valloittaa olemukseltaan, mutta ei ominaisuuksiltaan.

Opelin vuosikausiin - ellei jopa kymmeniin - kiehtovin automalli, Mini-luokkaan iskevä Adam tulee valloittamaan vielä monet sydämet. Sympaattinen ja vieläpä varsin edulliseksi povattu trendikäs pikkuauto kerää magneetin lailla huomiota. Tosin autona Adam ei ensituntumalta niinkään vakuuttanut, mutta näyttäytymisalustana se on verraton peli.Adamin tekee erikoiseksi se, että auto ei näytä lainkaan siltä arkiselta Opelilta. Jokainen auto on pikemminkin oma yksilönsä värikattoineen ja vanteineen. Kun kaikki pikku kilkkeet ynnätään yhteen, on muokkausvaihtoehtoja yli 30 000! Pähkinänkuoressa ulkovärejä on 12, vannevaihtoehtoja 31, istuimia 15 ja sisäpanelointeja 19. Ellei omanlaista rupea vielä löytymään, voi kakkua koristaa erilaisilla tarrasarjoilla tai vaikka 64 led-valon heijastamalla tähtitaivaalla. Toteutukseltaan osa ratkaisuistakin on kuitenkin varsin halvan oloisia, kuten esimerkiksi oli pilvinen taivas testiautomme katossa.Adam on ehdottomasti auto, jollaista Opel on kaivannut piristämään merkin näivettynyttä imagoa. Ei tarvita suuriakaan ennustajan lahjoja, että Adam tulee puhuttelemaan trenditietoisia nuoria, niin naisia kuin miehiäkin.Auton yleisolemuksesta tulee mieleen Audi A1. Keulaan taas on otettu vaikutteita Mersun muotoilukielestä. Silti Adam näyttää omalta itseltään.Odotukset olivatkin siis kovat koeajolenkille lähdettäessä. Vielä sisältäkin löytyy paljon uutta ja ennennäkemätöntä ainakin Opelin merkin alla. Koko konsepti on toteutettu vahvasti Iphone-hengessä. Esimerkiksi navi on ladattava 7 tuuman kosketusnäytölle kännykän kautta. Mukava varuste on ratinlämmitin, joka on Suomessa mukana vakiona.Suurempi uutuudenviehätys Adamista katoaa nopeasti ajossa. Auto ei ole lainkaan niin hauska pyöriteltävä kuin kilpailijansa. Ohjauksesta on tehty turhan herkkä. Sama piirre tulee esiin myös uudessa Mokka-katumaasturissa.Moottoripuolella taas liikutaan Corsasta tuttujen voimanlähteiden avittamina, joten meno on varsin puhditonta, mutta kaupunkiajossa toki riittävää. Taloudellisemmat, uudet 3-sylinteriset moottorit ovat tiettävästi tuloillaan valikoimaan myöhemmin. Samoin 6-vaihteista laatikkoa lupailtiin.Adam on täysin uusi Opel, eikä siis Corsan sisarmalli. Alustassa on toki hyödynnetty elementtejä Corsasta ja Astrasta. Corsaan nähden Adam on kuitenkin pienempi. Pituutta Adamilla on vain 3,7 metriä. Tavaratila vetääkin vaatimattomat 170 litraa.Adamin hinnat ovat Suomessa toistaiseksi vahvistamatta. Se asettunee jonnekin retrohenkisten kilpailjoiden Minin ja Fiat 500:n välimaastoon.

Adam on vielä Corsaakin pienempi ilmestys. Ulkonäköön on otettu vaikutetteita Audi A1-mallista.

Adam on vielä Corsaakin pienempi ilmestys. Ulkonäköön on otettu vaikutetteita Audi A1-mallista.

Adamin pystykeula tuo mieleen Mersun muotoilukielen.

Adamin pystykeula tuo mieleen Mersun muotoilukielen.

Vanteita voi koristella mielekseen muovisilla klipsuilla.

Vanteita voi koristella mielekseen muovisilla klipsuilla.

Sisältäkään auto ei ole tylsimmästä päästä. Väriä piisaa ja auto saanut Opeliksi runsaasti uusia osia.

Sisältäkään auto ei ole tylsimmästä päästä. Väriä piisaa ja auto saanut Opeliksi runsaasti uusia osia.

170 litran tavaratilalla ei juhlita.

170 litran tavaratilalla ei juhlita.

Adam liikkuu Corsasta tutun moottorin voimin. Uutta voimanlähdettä kuitenkin odotellaan markkinoille.

Adam liikkuu Corsasta tutun moottorin voimin. Uutta voimanlähdettä kuitenkin odotellaan markkinoille.

Lisää aiheesta