Ensitreffeillä

Julkaistu:

Trendiauto Adam valloittaa olemukseltaan, mutta ei ominaisuuksiltaan.

Opelin vuosikausiin - ellei jopa kymmeniin - kiehtovin automalli, Mini-luokkaan iskevä Adam tulee valloittamaan vielä monet sydämet. Sympaattinen ja vieläpä varsin edulliseksi povattu trendikäs pikkuauto kerää magneetin lailla huomiota. Tosin autona Adam ei ensituntumalta niinkään vakuuttanut, mutta näyttäytymisalustana se on verraton peli.

Adamin tekee erikoiseksi se, että auto ei näytä lainkaan siltä arkiselta Opelilta. Jokainen auto on pikemminkin oma yksilönsä värikattoineen ja vanteineen. Kun kaikki pikku kilkkeet ynnätään yhteen, on muokkausvaihtoehtoja yli 30 000! Pähkinänkuoressa ulkovärejä on 12, vannevaihtoehtoja 31, istuimia 15 ja sisäpanelointeja 19. Ellei omanlaista rupea vielä löytymään, voi kakkua koristaa erilaisilla tarrasarjoilla tai vaikka 64 led-valon heijastamalla tähtitaivaalla. Toteutukseltaan osa ratkaisuistakin on kuitenkin varsin halvan oloisia, kuten esimerkiksi oli pilvinen taivas testiautomme katossa.

Adam on ehdottomasti auto, jollaista Opel on kaivannut piristämään merkin näivettynyttä imagoa. Ei tarvita suuriakaan ennustajan lahjoja, että Adam tulee puhuttelemaan trenditietoisia nuoria, niin naisia kuin miehiäkin.

Auton yleisolemuksesta tulee mieleen Audi A1. Keulaan taas on otettu vaikutteita Mersun muotoilukielestä. Silti Adam näyttää omalta itseltään.
Odotukset olivatkin siis kovat koeajolenkille lähdettäessä. Vielä sisältäkin löytyy paljon uutta ja ennennäkemätöntä ainakin Opelin merkin alla. Koko konsepti on toteutettu vahvasti Iphone-hengessä. Esimerkiksi navi on ladattava 7 tuuman kosketusnäytölle kännykän kautta. Mukava varuste on ratinlämmitin, joka on Suomessa mukana vakiona.

Suurempi uutuudenviehätys Adamista katoaa nopeasti ajossa. Auto ei ole lainkaan niin hauska pyöriteltävä kuin kilpailijansa. Ohjauksesta on tehty turhan herkkä. Sama piirre tulee esiin myös uudessa Mokka-katumaasturissa.

Moottoripuolella taas liikutaan Corsasta tuttujen voimanlähteiden avittamina, joten meno on varsin puhditonta, mutta kaupunkiajossa toki riittävää. Taloudellisemmat, uudet 3-sylinteriset moottorit ovat tiettävästi tuloillaan valikoimaan myöhemmin. Samoin 6-vaihteista laatikkoa lupailtiin.
Adam on täysin uusi Opel, eikä siis Corsan sisarmalli. Alustassa on toki hyödynnetty elementtejä Corsasta ja Astrasta. Corsaan nähden Adam on kuitenkin pienempi. Pituutta Adamilla on vain 3,7 metriä. Tavaratila vetääkin vaatimattomat 170 litraa.

Adamin hinnat ovat Suomessa toistaiseksi vahvistamatta. Se asettunee jonnekin retrohenkisten kilpailjoiden Minin ja Fiat 500:n välimaastoon.
 

Opel Adam

Mitat: Pituus 3,69 m, leveys 1,72 m, korkeus 1,48 m, akseliväli 2,31 m, tavaratila 170 l.

Moottori: 1,4-litrainen bensa, teho 87 hv (6 000 rpm) vääntö 130 Nm (4 000 rpm). 5-portainen manuaali, etuveto.

Kiihtyvyys: 12,5 s.

Huippunopeus: 176 km/t.

Yhdistetty kulutus (valmistajan ilmoitus): 5,1 l.

CO2-päästöt: 119 g/km.

Hinta: Vahvistamatta.

Milloin: Suomeen keväällä.

 

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt