Käytetyn auton voi hankkia Latvian Riiasta päivässä - Autot - Ilta-Sanomat

Talous Tiukilla, osa 1: ostaisinko ulkomailta?

Käytetyn auton ostajalle on tarjolla tuhansien säästöjä Latviassa.

20.11.2012 20:11

Viisisataset ja –kymppiset kahisevat rytmikkäästi, kun vaasalainen urheiluhieroja Kari Salmi latoo niitä tuntemattoman,  venäjää puhuvan kaljupäisen miehen syliin. Salmi on kaukana kotoa, nippu kasvaa isoksi, tilanne kuin gangsterielokuvasta ja miehet vakavailmeisiä.  Kyseessä ei kuitenkaan ole millään tavalla hämärä bisnes, vaan tavanomainen käytetyn auton ostotilanne. Paitsi että Salmi on tullut ostamaan autonsa Latvian Riiasta. Miksi ihmeessä?

– Tärkeimmät syy käytetyn auton Latviasta ostamiseen ovat ilman muuta ostohinta ja Latvian läheisyys Suomeen nähden, valottaa käytettyjä suomalaisille välittävä Kyösti Laukkanen. Laukkanen toimii pääosin Suomesta käsin. Hänellä on toiminnasta jo useamman vuoden kokemus, joten Latvialaisten kaupankäynnin tavat, kauppapaikat ja erityispiirteet ovat jo tulleet tutuiksi. Seisomme Riian autorekisteritoimiston edustalla, ja paikalla käy kova kuhina. Kauppa käy, sillä Latviassa myyjät tyytyvät pienempiin katteisiin.

Autokauppa junnaa Suomessa

– Kevään autoveromuutoksen jälkeen suomalaisten into ostaa käytettyjä ulkomailta hiipui hieman, mutta kesän jälkeen autokuumetta on ollut taas enemmän liikkeellä, Laukkanen tietää. Autovälittäjän havainto on oikean suuntainen, sillä Suomen uusien autojen kaupan nyykähdettyä pahasti ovat käytetyt olleet edelleen haluttua tavaraa. Jopa niin, että vaihtoautovarastot ovat kääntyneet selkeään laskuun.  Silloin etsivän katse siirtyy taas helpommin ulkomaille, ja Latvia sekä Viro ovat luonnollisesti paljon lähempänä kuin Saksa.

Latviassa tyydytään pienempiin voittoihin

Latviassa uusien autojen myynti on jälleen loivasti nousujohteista muutaman vuoden takaisen laman jäädessä hiljalleen taakse. Rekisteröinnit kasvoivat vuodentakaisesta syyskuun loppuun 2,8 prosenttia, kun ne Suomessa laskivat 11,2 prosenttia. Vanhana kaupankäyntikansana latvialaistoimijat hakevat käytettyjä autoja tukuittain eteenpäin myytäviksi lähinnä Saksasta, Belgiasta ja Hollannista. Kun ostohinta on kohdallaan, kauppa kannattaa myös pienemmällä voitolla.

Riian pyyntihinnat noudattelevat pääpiirteittäin saksalaismarkkinoiden hintatasoa, suuria eroja ei ole. Leasing-autot, joista luototuskriisin runtelemat latvialaiset haluavat päästä eroon velkojen takia, ovat lisäksi oma, jo harveneva lukunsa. Niihin kannattaa Laukkasen mukaan suhtautua varauksella.

Päivässä takaisin kotiin

Salmi on saanut rahansa laskettua, ja hän on nyt muutaman vuoden ikäisen Toyota Corolla Verso D-Catin uusi, onnellinen omistaja.– Aikomukseni oli  ensin lähteä Saksaan autonhakureissulle, mutta aikataulut muuttuivat ja tänne Riikaan oli huomattavasti nopeampi tulla, pääsen jo yöllä takaisin kotiin Vaasaan, Salmi laskeskelee. Riiasta ajaa Tallinnaan noin kolme tuntia, joten autohakureissun nopeus riippuu myös siitä, mille Helsingin-lautalle ehtii. Vaasalainen arvostaa etenkin nopeutta ja säästöjä.

Suomalaishinnoissa reippaasti ilmaa?

– Kyllä tässä Suomen autoverojenkin jälkeen säästyy useita tonneja, ehkä jopa viisi, Suomen pyyntihintoihin verrattuna, on Salmi laskenut.Koska käytettyä autoa Suomeen tuotaessa siitä kannetaan autoveroa vähintään yhtä paljon kuin samankaltaisessa suomalaisyksilössä on alkuperäistä autoveroa jäljellä, vaikuttaisi siltä, että suomalaisten autoliikkeiden hinnoissa on usein ylimääräistä. Tuomalla auton maahan itse voi tehdä merkittävän tilin, vaikka verottaja aina omansa ottaakin. Riiassa on arviolta viitisenkymmentä erikokoista autokauppaa, joten valinnan varaa kyllä riittää. Salmi päätyi Toyotaan hylättyään ensin pari Volvoa ja yhden toisen Toyotan.

Mutta uskaltaisiko itse ostaa auton käytettynä Latviasta?

– Totta kai, miksi ei? Meillä on hyvin tarkka, valtiollinen tarkastus maasta pois lähteville autoille niin teknisten kuin juridistenkin seikkojen suhteen, kertoo autokaupoilla tulkkina toimiva paikallinen, Arne Riekstins. – Kaupat eivät vain synny, elleivät auton taustat ole kunnossa. Mutta ellei kieltä osaa, voi olla muutenkin vaikeata saada kauppoja tai käytännön paperiasioita edistymään, pääammatiltaan arkkitehdiksi ilmoittautuva Riekstins valaisee. Hyvämaineiset kauppapaikat ja oikeat tavat on myös hyvä tuntea. Esimerkiksi tinkiminen ei juurikaan kannata, ja voi johtaa jopa hinnannousuun.

Sitten prosessi onkin onnellisesti jo ohi. Salmi on välittäjän ja tulkin avulla saanut puolitoistatuntisen latvialaisen paperisodan läpikäytyä, ja kiinnittelee siirtokilpiä mustaan diesel-Toyotaan. Matka kohti Suomea voi alkaa.

Varo näitä sudenkuoppia!

1) Älä lähde omin päin etsimään autoa paikoista, joita et tunne. Hämäräperäiset kauppiaat saattavat luottaa siihen, että jos autossa ilmenee vikoja Suomessa, ei asiakas tule enää takaisin reklamoimaan. Suomalainen ei tunnetusti halua helposti myöntää tulleensa huijatuksi.2) Älä osta autoa välittäjältä itse näkemättä ja koeajamatta sitä, tai ilman sen kunnollista taustojen selvittämistä.3) Älä yritä tehdä kauppoja ilman yhteistä kieltä. Myyjät Latviassa eivät välttämättä puhu lainkaan englantia, vaan latviaa tai ehkä venäjää. Asiakas joka ei puhu samaa kieltä tai tunne autoja, on liian helposti johdateltavissa.4) Älä osta autoa liikkeestä selvittämättä myyjän taustoja. Riskien minimoimiseksi olisi hyvä tuntea paikallinen ihminen joka tietää ns. huonot ja hyvät paikat sekä kauppiaat. He osaavat myös selvittää auton historian.5) Älä suunnittele yhdisteleväsi huvimatkaa autonhakuun, illalla ravintolan kautta ja seuraavana päivänä ostamaan autoa. Voi olla, ettei aamulla ole enää rahaakaan…

Saksasta vai Latviasta?

Saksa on ollut, ja on varmasti jatkossakin, suomalaisille se tutuin käytetyn auton hakumaa. Uusia potentiaalisia kohdemaita nousee kuitenkin pikku hiljaa esille, Latvia niistä uusimpana trendinä. Latvia on suomalaisille vielä melko tuntematon, verrattuna esimerkiksi naapureihin Ruotsiin ja Viroon. Matkailu Latviaan kuitenkin lisääntyy koko ajan, joten maan tunnettuus kohenee vauhdilla. Auton ostoa harkitsevalle etenkin Riiasta löytää edullisia vaihdokkeja siinä missä Saksastakin, erot hinnoissa ovat käytännössä pääsääntöisesti olemattomat. Enemmän ratkaisevat lopulta autoyksilön kunto ja historia. Latvian ehdoton valtti Saksaan nähden on sen läheisyys – Tallinnan kautta pääsee vaivattomasti jopa saman päivän aikana takaisin Suomeen.

Latvia                                 Saksa+ lähellä                             + todella runsas valikoima+ edulliset hinnat               + edulliset hinnat+ tarkka vientitarkastus     + lukuisia välittäjiä

- suppeampi tarjonta          - etäisyys, siirtokulut- kieliongelmat                    - kirjava valikoima myyjiä- leasingautojen historia     - ajomäärien luotettavuus

Talous Tiukilla –sarjassa selvitämme, kuinka autoilun kustannuksia voi Suomessa alentaa

Autoja välittävä Kyösti Laukkanen, ostaja Kari Salmi ja tulkki Arne Riekstins.

Kari Salmi etsii Toyotan alustasta ruostetta. Ei löydy.

Riian alueella on useita kymmeniä autoliikkeitä.

Jotta autoon saa vientikilvet Latviassa, on sen taustojen oltava kunnossa.

Auto löytynyt, maksettu ja vientirekisteröity. Matka kohti Suomea voi alkaa.

Paljonko säästäisi?

1) Volvo V70 2,4 vm. 2006, ajettu n. 150 000km.  Hinnat Suomessa 16 000 - 17 000€.  Samanlainen Latviassa  7 000 - 8 000€, autovero päälle n. 4 000 - 5 000€. Yhteensä 11 000 - 13 000€.Säästö n. 3 000 – 6 000€.

2) BMW 530d Touring vm. 2007 ajettu n. 150 000km. Hinnat Suomessa 27 000 – 29 000€. Samanlainen Latviassa 12 000 – 16 000€, autovero päälle n. 8 500 – 9 000€. Yhteensä 20 500 - 25 000 €.Säästö n. 2 000 – 8 500€.

3) Toyota Corolla verso D-CAT vm. 2008, ajettu n. 120 000km.Hinnat Suomessa 17 000 – 18 000€. Samanlainen Latviassa 9 000 – 10 000€, autovero päälle n. 4 000 – 4 500€. Yhteensä 13 000 - 14 500 €.Säästö n. 2 500 – 5 000€.

4) Audi A4 1.8 T vm. 2005, ajettu noin 100 000km.Hinnat Suomessa 17 000 – 18 000€. Samanlainen Latviassa 9 000 – 10 000€, autovero päälle n. 4 500 – 5 000€. Yhteensä 13 500 - 15 000 €.Säästö n. 2 000 – 4 500€.

5) Volkswagen Golf 1.9 TDI  vm. 2009, ajettu n. 80 000km.  Hinnat Suomessa 15 000 - 16 000€.  Samanlainen Latviassa  8 000 - 9 000€, autovero päälle n. 2 500 - 3 000€. Yhteensä 10 500 - 12 000€.Säästö n. 3 000 – 5 500€.

Kaikki hinnat keskihinta-arvioita, hinnat hintapyyntejä.Välittäjän kautta hankittuna muut hakukulut ovat 1 000€, sisältäen suomalaisen välittäjän palkkiot, matkat ja rekisteröintikatsastuksen Latviassa. 

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?