Autot

Valvonnassa vaiettu aukko - näille ylinopeuksille peltipoliisi on sokea

Julkaistu: , Päivitetty:

Poliisilla on Suomessa käytössään noin 900 kiinteää valvontapistettä eli kameratolppaa, jotka kattavat maanteistä noin 3 000 kilometriä. Lisää tolppia on tulossa.

Liikennevirasto ja Poliisihallitus päättävät, minne monien teiden varsilta tutut kameratolpat sijoitetaan. Pyrkimyksenä on asentaa kameroita sellaisille tieosuuksille, joilla valvonta lisää tehokkaasti turvallisuutta. Vuoteen 2015 mennessä kameraverkostoon on tarkoitus lisätä noin 1 000 kilometriä valvottuja tieosuuksia.

Kameratolpalla eli peltipoliisilla on kuitenkin omat puutteensa, kertoo Suomen suurin uuden tekniikan lehti MB. Tolppa ei nimittäin reagoi lainkaan ylinopeuteen, jos ajaa vastaantulijan kaistalla.

Peltipoliisin toiminta mittausalueella perustuu asvalttiin sahattuihin kahteen induktiosilmukkaan. Tiessä kiertää 60 – 80 mm syvässä urassa 3 – 4 kierrosta kuparijohdinta, joka on peitetty bitumilla. Usein silmukoiden peittobitumi on myös näkyvillä, mutta ei aina, jos tietä on esimerkiksi päällystetty uudelleen.

Kriittiset silmukat

Kun autolla ajetaan magnetisoitujen silmukoiden yli, kameralaitteiston laskentayksikkö laskee syntyneestä sähköisestä impulssista auton nopeuden. Mittaustulokseen tehdään kolmen kilometrin varmuusvähennys, jos ajonopeus on alle sata kilometriä tunnissa. Salama välähtää aina kuvanottotilanteessa, siis ylinopeustapauksissa, jotta tuulilasiheijastus saadaan eliminoitua.

Kameratolpan toiminnan kannalta kriittiset silmukat on sijoitettu kaksikaistaisella tiellä kuitenkin vain toiselle kaistalle, tarkemmin 18 – 24 asteen kuvaussektoriin eli 13 – 18 metrin päähän ennen peltipoliisia. Näin ollen kamera välähtää vain, jos se saa induktiosilmukalta impulssin. Kun toisella kaistalla ei ole silmukkaa, sieltä ei silloin myöskään mitata ajoneuvon nopeutta.

Valvonnan aukko

Poliisi vahvistaa tiedon: tolppa ei reagoi ylinopeuteen, jos ajaa vastaantulijan kaistalla. Nelikaistatiellä induktiosilmukat on kuitenkin vedetty molempien samansuuntaisten kaistojen yli.

Peltipoliisi ei siis näe kaikkea. Tällainen tilanne syntyy luonnostaan esimerkiksi ohitustilanteessa, jossa ohitettava ajaa nopeusrajoituksen mukaisesti, mutta ohittaja ylittää nopeusrajoituksen hetkellisesti ohituksessaan. Jos ohittaja ajaa mittaussilmukoiden ohi, eikä yli, kamera ei välähdä. Kyseessä on mahdollisesti silti liikenneturvallisuuden vaarantaminen, mikä on rangaistava teko. Kaiken helpointa on luonnollisesti noudattaa asetettua nopeusrajoitusta.
 
Asiasta kertoi MB-lehti.

Ota kantaa

Lisäävätkö peltipoliisit liikenneturvallisuutta - vai vain stressiä tien päällä?

Hyöty on enemmäm liikenneturvallisuudessa 16% Hyödyt ja haitat ovat aika lailla fifty-fifty 15% Peltipoliisit aiheuttavat jarrutuksia, kiihdytyksiä, ohituksia ja stressiä - enemmän haittaa kuin hyötyä 69%
Ääniä yhteensä 17431

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt