Autot

Onko uudesta Opelista Qashqain kampittajaksi?

Julkaistu:

Opel Mokka tavoittelee Suomessa isoa kakkua.

Saksalaisten kilpailijoiden varjossa elävä, raskaasti tappiollisella Opelilla on taas toivoa paremmasta. Mallisto on saamassa elintärkeän lisän pienestä, hauskasti nimetystä Mokka-katumaasturistaan, jolla se aikoo haastaa Suomessa segmenttiä hallinneen Nissan Qashqain ja kumppanit.

Eikä tässä vielä kaikki. Toinen merkittävä uutuus on myöhemmin lanseerattava pikkuauto Adam, jolla on varsinkin merkin imagolle piristävä vaikutus.

Mokka-katumaasturillaan Opel aikoo iskeä Qashqain kantaan kiinni yli tuhannen kappaleen vuosimyyntitavoitteellaan. SUV-segmentti on poikkeuksellisesti edelleen kasvava luokka niin meillä kuin muuallakin, joten näillä apajilla on oltava pysyäkseen mukana. Mutta tuleeko Opel markkinoille liian myöhään?

Ei välttämättä. Etenkin Venäjällä ja Saksassa tuotteelle vakuutetaan olevan kysyntää, samoin siis meillä.

Jos myyntitavoite onnistuu, nousee Mokka hätyyttelemään Suomen myydyimpiä automalleja. Opelin menestyshän nojaa meillä tällä hetkellä pitkälti Astraan. Mutta turha mennä asioiden edelle. Mokka ei nimittäin tuo mitään mullistavaa mukanaan.

Ulkonäköpuolella Mokka jää jopa yllättävän pliisuksi yleisvaikutelmaltaan. Tässä luokassa autoja ostetaan kuitenkin ennen kaikkea ulkonäön perusteella, mutta Mokka vaikuttaa vaikka Nissan Jukeen, joka on sen suora kilpailija Euroopassa, verrattuna suorastaan tylsältä!

Autossa ei ole muotoilullisesti mitään sykähdyttävää, jolla se erottuisi tai olisi muuten erityisen haluttava. Samoin sisältä Mokka tuntuu moneen kertaan nähdyltä tuttuine Opelin palikoineen.

Lasikattoversio on kuulemma saatavilla, mutta sitä ei ensitestin yhteydessä ollut esillä. Varustelu tulee olemaan kuitenkin se juttu, joka saattaisi puoltaa Mokkan hankintaa, samoin järkevä tilankäyttö. Takana istuu helposti isompikin aikuinen.

Maahantuojan mukaan Suomeen tuotavat autot ovat perusversiosta lähtien hyvin varusteltuja. Varustetasoja on kaksi, joko Enjoy tai ylempi Cosmo. Hinnat ovat toistaiseksi vahvistamatta, mutta alkaen malli, vapaasti hengittävä 1,6-litrainen (115 hv) asettuu 22 000 euron tuntumaan.
 
Bensaturbonelivedon (140 hv) hinnaksi arvioidaan hieman alle 27 000 euroa.
Mokka liikkuu Astrasta ja Insigniasta, mutta myös Chevroletin puolelta tuttujen voimalähteiden avittamina. Suosikkimalleiksi povattu 1,4-litrainen bensaturbo (140 hv) on luonteeltaan hieman laiska. Sinänsä mukava, mutta äänekäs 1,7-litrainen diesel puolestaan on turhan äänekäs. Myös alavääntö on nykydieseliksi varsin ohutta, joten ei ole temppu eikä mikään saada auto parkkipaikalla vahingossa sammumaan.

Ajettavuudeltaan Mokka jätti vähän kaksijakoisen kuvan. Alusta kyllä toimii saksalaisella autobaanalla hienosti, mutta Suomen tiestöllä se tuskin on parhaimmillaan.

Ohjaustuntuman suhteen uutuudella on ainakin yritetty erottua. Vähän minimäinen, erittäin herkkä ja voimakkaasti palauttava ohjaus on hieman keinotekoisen tuntuinen, mutta ei siis mitenkään huono. Käytös on kaikin puolin suuntavakaata. Tosin väistöliikettä ei moottoritienopeudessa Mokkan puikoissa haluaisi kokeilla.

Suomeen Mokka saapuu toden teolla tammikuussa. Ensimmäisiä autoja odotellaan kuitenkin pistäytymään maahan tällä viikolla, jolloin niitä saattaa nähdä katukuvassakin.

Jälleenmyyjäkokoukseen on tilattu Saksasta vuorokaudeksi useita autoja, joihin vaihdetaan alle talvirenkaatkin pikavisiittiä varten.
 

Opel Mokka 1.7 CDTI

Mikä: Opelin uusi pikkukatumaasturi.

Mitat: Pituus 4,28 m, leveys 1,78 m, korkeus 1,66 m, akseliväli 2,56 m, tavaratila 350-1 372 l. (VDA).

Moottori: 1,7-litrainen diesel; teho 130 hv (4 000 rpm), vääntö 300 Nm (2 000-2 500 rpm).

Kiihtyvyys: 10,5 s.

Huippunopeus: 187 km/t.

Yhdistetty kulutus (valmistajan ilmoitus): 4,5 l.

CO2-päästöt: 120 g/km.

Hinta: Vahvistamatta.

Milloin: Suomeen tammikuun alussa.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt