Autot

Valtio iski uuden veron - näin paljon kalliimpaa maakaasulla ajaminen on ensi vuonna!

Julkaistu:

Kaasuautoilu on ensi vuonna kalliimpaa, kun valtio lyö maa- ja biokaasuautoille ensi vuoden alussa käyttövoimaveron.
Kaasukäyttöiset, joko maakaasulla tai biokaasulla kulkevat autot ovat olleet tähän mennessä ylivoimaisesti halvin tapa autoilla, sillä kyseistä polttoainetta käyttävät autot ovat olleet vapautettuja käyttövoimaverosta.

Lisäksi metaanipohjaisten polttoaineiden hinta on selvästi muita polttoaineita edullisempi. Kaasukäyttöisten autojen edulliset polttoainekustannukset ovat tietenkin edellyttäneet sitä, että on pystynyt ajamaan koko ajan, tai edes huomattavan paljon maa- tai biokaasulla.

Ensi vuonna kaasuautoilu kuitenkin kallistuu, kun valtio lyö maa- ja biokaasuja käyttäville autoille käyttövoimaveron. Käyttövoimaveron piirissä on tähän mennessä ollut dieselautojen lisäksi myös sähkö- sekä hybridiautot.

Ensi vuoden alusta kaasuautoille määrätty vero määräytyy samalla tavalla kuin muiden verotettavien ajoneuvojen käyttövoimavero eli auton painon mukaan. Dieselautoilla vero on ollut 5,5 senttiä päivässä jokaista auton alkavaa sataa painokiloa kohden. Kaasukäyttöisille eli metaanipolttoainetta käyttäville vastaava päivätaksa on 3,1 senttiä.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kaasuautoilun ongelmana on tähän asti, ja myös tulevaisuudessa, ollut tankkausverkoston harvuus - koko Suomessa maakaasun tankkausasemia on vain alle parikymmentä. Uusi vero tekeekin niille maakaasuautoilijoille, jotka eivät pysty tekemään kaikkia ajojaan kaasulla, hallaa, sillä jos autoilija joutuu ajamaan bensiinillä, uuden veron myötä autoilija joutuu maksamaan periaatteessa veroa myös bensiinillä ajosta. Kaasun lisäksi bensiini ei ole kuulunut käyttövoimaveron piiriin ja se jääkin ensi vuonna ainoaksi polttoaineeksi, johon käyttövoimavero ei kohdistu.

IS laski, kuinka paljon maakaasulla ajaminen maksaa ensi vuonna, kun käyttövoimavero on 1.1.2013 astunut voimaan. Samalla kaasuauton käyttöä on verrattu siihen, mitä ajaminen maksaa nyt, kun käyttövoimaveroa ei vielä ole. Laskelmat on tehty myös erilaisten vuotuisten kilometrimäärien mukaan.

Mutta vaikka vero tuleekin ensi vuonna voimaan, kaasuautoilu on edelleen edullisin liikennepolttoaine: sen todistaa Auto Bild Suomen polttoainevertailu, jossa selvitettiin, millä, kaasulla, bensiinillä, dieselillä vai etanolilla ajaminen on kaikkein edullisinta.

Testiautona selvityksessä oli Volkswagen Passat Variant. Volkswagen on tällä hetkellä ainoa automerkki, jolla on tarjota kaikilla neljällä polttoaineella toimivat vaihtoehdot.



Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt