Autot

Suomessa myytiin alkuvuonna 38 sähköautoa

Julkaistu:

Sähköautoja myytiin Suomessa kesällä vain muutamia autoja kuukaudessa.
Tammi-elokuussa kävi kaupaksi yhteensä 38 sähköautoa. Niiden myynti oli markkinatutkija AID:n mukaan vähäistä myös Euroopassa ja muualla maailmassa.

Länsi-Euroopassa myytiin vuoden seitsemän ensimmäisen kuukauden aikana alle 13 000 sähköautoa. Muita henkilöautoja myytiin vajaat 7,4 miljoonaa. Sähköautojen markkinaosuus jäi alle 2 promilleen.

Autoalan Keskusliiton AKL:n toimitusjohtaja Pekka Rissa arvioi STT:lle, että sähköautojen myynti jatkuu hyvin maltillisena vuoteen 2020 saakka.

- Uskon hybridien ja muiden vähäpäästöisten ratkaisujen sen sijaan kasvattavan tasaisesti osuuttaan. Näitä ovat perinteiset polttomoottorikoneet, joiden päästöt laskevat edelleen merkittävästi tekniikan kehittyessä, sanoo Rissa.
Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Sähköautojen heikko menekki johtuu Rissan mukaan jopa kaksinkertaisesta hinnasta ja kymmenesosaan jäävästä suorituskyvystä perinteiseen autoon verrattuna.

Autoala ei hänen mukaansa ole yliarvioinut sähköautojen menekkiä, mutta mediassa käyty keskustelu on hänen mukaansa hieman ylikuumentunut.
 

"Kehittäminen on kesken"


Sähköautojen ongelmana on myös se, että niiden kehittäminen on vielä kesken.

- Sähköautojen tekniikka ei kykene antamaan asiakkaan vaatimia ominaisuuksia, eli toimintasäde, varustetaso ja hinta ovat ristiriidassa keskenään. Perinteisellä polttomoottorilla varustetun auton valmistuskustannukset ovat todella alhaiset, sanoo Aalto-yliopiston autotekniikan professori Matti Juhala.

Miksi sähköautojen markkina- ja teknologiaennusteet ovat olleet ylioptimistisia?

- Julkisen sanan ja poliittisten päättäjien luoma kuvitelma teknologian valmiudesta on pakottanut valmistajat lupaamaan tuotteita markkinoille epärealistisella aikataululla. Vastaava hype esiintyi polttokennon ympärillä ja on sittemmin vaimennut. Merkkejä sähköautohuumankin hiipumisesta on jo nähtävillä, Juhala toteaa.

Markkinoiden avautuminen etenee Juhalan mukaan portaittain: hybridi, ladattava hybridi, polttomoottorilla laajennettu toimintasäde ja puhdas sähköauto.

Sähköauto saattaa Juhalan mukaan joskus tulevaisuudessa saavuttaa merkittävän markkinaosuuden. Mutta myös polttomoottorit kehittyvät ja vaihtoehtoiset polttoaineet tarjoavat kehitystä ympäristön kannalta, huomauttaa hän.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt