Koeajo: Fisker Karma on jotain aivan poikkeuksellista! - Autot - Ilta-Sanomat

IS koeajoi kovan onnen Fiskerin - Karma on jotain aivan poikkeuksellista!

Kun Ilta-Sanomien toimituksessa valmisteltiin Fisker Karman koeajoa, kuvauspaikaksi autolle valittiin Ämmässuon kaatopaikka Länsi-Uudellamaalla.

19.5.2012 9:00

Kaatopaikka tarjoaisi Fisker Karmalle, automuotoilun kirkkaimmalle timantille juuri sopivan kontrastin. Pahalta haisevat törkyiset jätevuoret olisivat oiva tausta sulavalinjaiselle kaunottarelle, autolle, jonka muodot hivelevät silmää ja kääntävät katseita. Enää tarvittaisiin kaatopaikalta vain kuvauslupa.

- Tottakai voitte tänne tulla, ja tännehän se auto loppupelissä sitten viimein päätyy, Helsingin seudun ympäristöpalveluiden Ämmässuon jätteenkäsittelykeskuksen käyttöpäällikkö Jukka Salmela heitti spontaanisti.

Ja niinhän jokainen auto päätyy elinkaarensa lopussa romuksi ja nykyaikaisessa jätteenkäsittelykeskuksessa autoja myös tuhotaan ja kierrätetään.

Mutta Salmelan heitossa oli myös se ironinen puoli onko kovan onnen Karma kaatopaikkakamaa jo ennen kuin se on ehtinyt edes kunnolla markkinoille?

IS uutisoi viime viikolla, kuinka kaksi kuukautta vanha Fisker Karma oli syttynyt ajon jälkeen tuleen ja sytyttänyt siinä samalla omistajansa kotitalon. Hieman aiemmin Consumer Reports -kuluttajalehti raportoi, kuinka Fisker Karma hajosi kesken testiajon.

IS:n tietojen mukaan erään suomalaisen autotoimittajan testiajo keskeytyi myös, kun Karma alkoi antaa vikailmoituksia kesken koeajon. Ja nuo ovat vain muutamia esimerkkejä siitä, millaisia vastoinkäymisiä Karmalla on alkumatkansa aikana ollut.

IS:n koeajossa oli sama autoyksilö, jonka kerrotaan temppuilleen aiemmin toisen suomalaisautomedian testiajossa. Nyt Karma ei näyttänyt huonoa karmaansa, sillä yhden työpäivän mittaisen koeajon aikana auto toimi kuin unelma, amerikkalainen unelma.

Kaikesta menestyspaineesta huolimatta Karma jaksoi paistatella valokeilassa – Kun IS:n toimittaja ja kuvaaja liikkuivat päivän aikana Helsingissä, Tammisaaressa ja Ämmässuon kaatopaikalla, autosta otettiin kymmeniä valokuvia, missä ikinä sillä pysähdyttiinkään.

Karman kaltaista ei katukuvassa ole aiemmin nähty, siinä ei ole mitään ennestään tuttua. Auto on täysin poikkeuksellinen muotoilultaan ja siksi se herättää valtavasti huomiota. Kun Karmalla lipui sähkömoottorien voimalla hiljaa liikennevaloihin, ihmisten päät kääntyivät kadun varressa. Moottoritiellä viereisellä kaistalla olevassa autossa nenät liimautuivat kiinni ikkunoihin, kun Karmalla pyyhkäisi ohitse.

Ja millä voimalla Karmalla mennäänkään. Auton kaksi väkevää sähkömoottoria liikauttavat suuren akkukapasiteettiinsa vuoksi peräti 2200 kiloa painavan alumiinirunkoisen kiiturin kahdeksassa sekunnissa nollasta sataan. Nopeampiakin on tavattu, mutta Karman suorituskyky on kuitenkin ihailtavaa. Ja nimenomaan se, millä tavalla kuljettaja ja matkustajat saavat kokea Karman 403 hevosvoimaa ja 1330 newtonmetrin väännön, on erikoista. Kun polttomoottorikäyttöisten nopeiden autojen voima tulee esiin niin repivästi, että niskat meinaavat mennä nurin, Karma kiihdyttää hienostuneen tasaisesti, mutta niin, että voima tuntuu koko ajan.

Ja kun voimaa tarvitaan lisää, voi Karman polttomoottorin kytkeä antamaan lisää voimaa sähkömoottoreille ratin takaa olevasta Sport-vivusta. Tuolloin Karman kiihtyvyys paranee noin kuuteen sekuntiin, mutta silloinkaan niskat eivät nyrjähdä, vaan voima tulee esiin edelleen esiin miellyttävästi.

Fiilis Karmalla ajettaessa on uskomaton, tuntui välillä, että ei ajaisi autolla lainkaan – Karmassa istutaan kuin avaruusaluksessa syvissä poteroissa – läpi ohjaamon, auton keskilinjaa halkoo kookas kardaanitunneli. Kaasua painaessa Karmasta ei kuulu V6- tai V8-moottorin jytinää, vaan kimeä ujellus, joka vain yltyy kuin kaasupoljinta painaa kohti lattiaa. Ihan kuin parhaimman scifi-sarjan sankareiden avaruusaluksessa!

Karman ajo-ominaisuudet ovat kiitolliset. Vaikka autossa on alla leveät, edessä 235 millimetriä ja takana 285 milliä leveät 22-tuumaisille vanteille väännetyt 35-profiiliset renkaat, Karman alusta siivosi tien epätasaisuudet hienostuneesti. Alustan teräviä kolahduksia ei matkustamoon tullut läpi ja jousitusjäykkyys on, no, hieman amerikkalaisen pehmeä, mutta samalla se henkii asiaankuuluvaa urheilullisuutta.

Auton pitkä akseliväli tekee siitä tukevan ajaa niin suoralla kuin mutkatielläkin. Hydraulisesti tehostettu ohjaus on mukavan tunnokas, vaikka ohjaus ei välitäkään pyörän asentoja ihan täsmällisesti kuljettajalle.

Karma mielletään helposti luksus-urheiluautoksi, vaikka puhdasverinen urheiluauto se ei olekaan, ei missään nimessä suorituskykynsä eikä ajettavuutensa puolesta. Urheiluautot menevät vieläkin lujempaa eikä niiden ajotuntuma ole lainkaan niin miellyttävä kuin Karmassa. Silti Karma on myös ajajan näkökulmasta jotain poikkeuksellista.

Satojen erilaisten autojen jälkeen Karma tarjosi sellaisen ajoelämyksen, jota ei unohda koskaan. Karma on aivan poikkeuksellinen tapaus, hyvällä tavalla.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?