Fisker Karma on täynnä hienoja yksityiskohtia - katso IS:n kuvasarja - Autot - Ilta-Sanomat

Fisker Karma on täynnä hienoja yksityiskohtia - katso IS:n kuvasarja

Kaksi sähkömoottoria ja takaveto - siitä on Fisker Karman, kohtutun luksuhybridin voimansiirto tehty.

18.5.2012 16:03

Ja kun voimaa tarvitaan lisää, kuljettaja voi näpätä konepellin alla olevan turboahdetun bensiinimoottorin käyntiin. Silloin Karman meno vain kiihtyy, nollasta sataan mennään kuudessa sekunnissa.   Fisker Karma on teknisesti hieno auto. Kaksi reilun 200 hevosvoiman sähkömoottoria ryydittäät auton tasaiseen menoon. Tuo mainittu bensiinimoottori ei ole yhteydessä voimansiirtoon - sen tehtävänä on vain antaa lisäboostia sähkömoottoreille kun silloin kun tarvitaan maksimisuorituskykyä.    Fisker Karma ei ole pelkästään hieno teknisesti, vaan auto on myös täynnä hienoja yksityiskohtia. -IS kokosi Karmasta hienon kuvagallerian, josta voi katsastaa Karman hienot muodot.   Kuvaussession yhteydessä IS:n autotoimittaja koeajoi Fisker Karman Suomessa - koeajo on luettavissa perjantain Ilta-Sanomissa.

Takapuskurissa olevat pakoputket päästelevät päästöjen sijaan vain ääntä jalankulkijoiden varoittamiseksi, koska sähköauto on hiljainen.

Materiaalit ovat viimeisteltyjä.

Karma käynnistyy kojelaudan starttinapista.

Ksenonvalot takaavat näkyvyyden pimeässä.

Karma on lähes 5-metrinen auto. Akselivälikin on 3,2 metriä eikä korkeutta ole kuin 1,3 metriä.

Karman rengaskoko on peräti 22 tuumaa.

Muun muassa audiolaitteet saavat energiansa katon aurinkopaneelista.

Takamatkustajille tarjotaan kaksi 12 voltin latauspistoketta.

Peruutusvalo löytyy takapuskurista alhaalta. Valoa uskoisi riittävän.

Tavaratilan saranat ovat ns. matkalaukunmurskaajamallia.

Keskikonsolin pyramidista valitaan, meneekö auto eteen vain taakse. Sähköautossa ei ole lainkaan varsinaista vaihteistoa.

Keulan polttomoottori ei ole yhteydessä voimansiirtoon, se antaa vain lisävoimaa maksimisuorituskyvyn takaamiseksi.

Latausjohdolla akut saa täyteen. Pelkällä sähköllä Karma kulkee 80 kilometriä.

Ohjauspyörän Sport-painikkeesta valitaan, ajetaanko pelkällä sähköllä vai sähkön ja polttomoottorin voimin. Toisella puolella olevasta Hill-napista voi painamalla alamäessä ladata akkuja.

Osion tuoreimmat

Luitko jo nämä?