Väärä tankkaus voikin rikkoa auton polttoainejärjestelmän osia

Julkaistu:

Väärää polttoainetta tankkaamalla voi aiheuttaa itselleen kalliin autoremontin. Matkanteko saattaa päättyä jo 27 000 kilometriä jälkeen, kertoo arvostettu saksalaisjärjestö ADAC.

Siihen päättyi matkanteko – väärään tankkaukseen. Saksan autoliitto ADAC suoritti viime vuonna kestotestin, jossa auton tankkiin tankattiin tahallaan osittain väärää polttoainetta. Testin tarkoituksena oli testata, vaikuttaako polttoaineen biokomponentti, etanoli, juuri sillä tavalla kun sen on kerrottu vaikuttavan. Siis mahdollisesti syövyttävän auton polttoainejärjestelmän joitain osia.

Karmea totuus

Ja niinhän siinä kävi – syövytti se. Testissä myös Suomessa yleisessä jakelussa oleva, E10-bensiinissä vaikuttava biokomponentti, etanoli, syövytti joitain auton polttoainejärjestelmän osia. Salaisuudeksi jäi, mitä osia tarkalleen noin reilun puolen vuoden ajon jälkeen piti uusia. Mutta avainsanat ovat: voivat, ja mahdollisesti. Niinpä esimerkiksi Opel jäi tien päälle.

Cocktailsuositussa-RE85-bensiinissä on suomalaisittain poikkeuksellisen runsas bioetanolipitoisuus, jopa 85 prosenttia. ADAC:in testissä olleen uuden Opel Signum-auton polttoainepumppu alkoi pelkän E10-bensiinin vuoksi vuotaa jo 27 000 kilometrin kohdalla. Saksalaisjärjestö tietääkin ohjeistaa autoilijoita, että polttoaineella on oikeasti väliä. Autovalmistajien ohjeistusta kannattaa noudattaa.

Ilta-Sanomat uutisoi aiheesta aiemmin jo viime vuonna.

Lähde: ADAC

Ota kantaa

Luotatko E10:n tai RE85:n?

Autoni on ajan tasalla, totta kai luotan! 23% Epäilen hieman, missä ovat pitkän aikajakson tutkimustulokset? 19% En luota, ADAC sen jo totesi! 45% En osaa sanoa - hämmentävä tilanne. 13%
Ääniä yhteensä 4303

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt