Fiat Freemont - lisää laatutunnelmaa

rac

Julkaistu:

Dodge Journeyn muovinen tunnelma hävisi osittain, kun auto muuttui Fiat Freemontiksi.

Uusvanhaa Fiat Freemontia voi hyvällä syyllä kutsua todelliseksi maailmanautoksi. Alun perin se on amerikkalainen eli kyseessä on sama auto kuin vuonna 2008 Suomeen saapunut Dodge Journey.

Auton perusrakenne tulee japanilaiselta autonvalmistajalta. Monien muiden jenkkiautojen tapaan se valmistetaan Meksikossa. Vuonna 2012 sitä myydään Euroopassa italialaisen merkin alla.

Freemontin edeltäjä Journey sai monien muiden amerikkalaisten autojen tavoin moitteita karusta sisustastaan. Fiatin muutostiimi on selvästi tiedostanut ongelman ja tehnyt parhaansa häivyttääkseen muovisen tunnelman. Siinä on osittain onnistuttu. Esimerkiksi tyylikkäät värilliset näytöt eivät vanhojen näyttöjen tapaa tuo mieleen 1980-luvun kelloradioita.

Kojelaudan keskellä olevasta kosketusnäytöstä ohjataan monia eri toimintoja. Joillekin toimintoja on jopa liikaa tuon kokoiselle näytölle. Esimerkiksi, jos haluaa penkinlämmittimet päälle, on ensin siirryttävä lämmityksen valikkoon ja valittava sieltä penkinlämmitys. Monien mielestä yksi näkyvällä paikalla oleva on/off -katkaisin olisi varmasti parempi ratkaisu.

Keulamerkin vaihtumisen myötä myös jousitusta ja alustaa on pyritty muokkaamaan eurooppalaisten autonostajien makuun sopivaksi. Journeyn tavoin Freemont on mukava matkakumppani pidemmille matkoille. Auto on hiljainen ja katumaastureista lainatut korkeaprofiiliset renkaat eivät pidä kovaa melua edes nastoitettuina.

Ajotuntuma, ohjaus ja jousitus ovat myös hieman samankaltaiset kun monissa kaupunkimaastureissa. Eikä ihme, sillä esimerkiksi Mitsubishin kaupunkimaasturit ASX ja Outlander rakennetaan samalle perustalle.

Katumaasturi-sukulaisuuden myötä perusrakenteelle on kehitetty myös nelivetotekniikka, jonka Fiat tuo nyt myös Eurooppaan. Voimansiirtopuolella vaihtoehtona on joko etuvetoinen ja manuaalivaihteinen versio tai nelivetoinen ja automaattivaihteinen malli. Moottorina Freemontissa on aina kaksilitrainen diesel joko 140- tai 170-hevosvoimaisena. Nykyaikainen Opelinkin käyttämä diesel on ainoa fiksu ratkaisu tämänkaltaiseen suureen ja raskaaseen autoon. Pari vuotta sitten koeajamamme bensiinimoottorilla varustettu Dodge Journey nieli talvella sekalaisessa ajossa melkein 10 litraa enemmän sataa kilometriä kohden kuin nyt koeajossa ollut diesel.

Varustetasoja on saatavilla kolme, joista koeajossa oli keskimmäinen ja monille hyvin riittävä Urban-varustelu. Parempi All-included -varustelu tuo mukanaan isommat vanteet, paremmat stereot isommalla näytöllä ja nahkaverhoilun. Lisävarusteita ei juuri ole tarjolla, koska autot tulevat kaukaa Meksikosta.

Freemontin hinnat alkavat ennen huhtikuun veromuutosta reilusta 32000 eurosta ja kaikilla herkuilla varustettu dieselin, nelivedon ja automaattivaihteiston yhdistelmä maksaa 43000 euroa. Tuleva veromuutos ei suosi tilaa tarvitsevia perheitä. Vaikka koeajettu diesel-Freemont on kokoisekseen melko taloudellinen ja vähäpäästöinen, nousee hinta veromuutoksen myötä useita tuhansia euroja.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt