Autot

Peugeot 208:aan 3-pyttyisiä pikkumoottoreita

Julkaistu:

Uusi Peugeot 208 on kompakti, alle neljän metrin mittainen sekä peräti 7 cm lyhyempi ja 1 cm matalampi kuin nykyinen 207. Uutuuden kori on myös sentin matalampi ja kaksi senttiä edeltäjäänsä kapeampi.
Pienentyneistä ulkomitoista huolimatta 208:n matkustamo on tiloiltaan selvästi edeltäjäänsä suurempi, erityisesti takatiloiltaan. Takaistuimella on ranskalaisvalmistajan mukaan yli 5 senttiä enemmän jalkatilaa ja matkatavaratilat ovat 15 litraa suuremmat.

Tähän on päästy radikaalilla sisätilojen suunnittelulla, jossa muun muassa istuimien sijoitusta ja rakennetta on muutettu.

Auton rakenteita on kevennetty niin, että 208 painaa keskimäärin 114 kiloa vähemmän kuin edeltäjänsä. Kevyin versio painaa vain 975 kiloa. 208:ssa yhdistyvät merkin uusi muotokieli, keventynyt keulan ilme uusine leijonalogoineen, kissamaisine ajovaloineen, LED-valoineen sekä bumerangin muotoisine takavaloineen.

Tyyliltään uusi atleettinen 208 vie Peugeotia aiempaa modernimpaan suuntaan. 208 on tunteisiin vetoava Peugeotin brändilupauksen "Motion & Emotion" mukaisesti. Molemmilla korimalleilla, 3- ja 5-ovisella, on oma olemuksensa.

Parempaa ergonomiaa, 3-pyttyisiä moottoreita


Mainos (Teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy

Kuljettajan tilat ovat 208:ssa täysin uudistuneet, ne on ajateltu kokonaan uudelleen. Ohjauspyörä on kooltaan aiempaa huomattavasti pienempi, mittaristo on sijoitettu ylös heijastusnäytön tapaan ja mittaritaulu on suurikokoinen.

Pieni ohjauspyörä rakentaa ohjaamon ergonomian kokonaan uudelleen ja viestittää heti auton näppäryydestä. Peugeotin mukaan auton hyvä äänieristys ja erinomainen jousitusmukavuus tekevät matkustamisesta miellyttävää.

208-mallisarjan keskimääräiset CO2-päästöt ovat 34 g/km alhaisemmat kuin 207:ssä. Tähän on päästy omamassaa alentamalla, ilmanvastusta pienentämällä ja käyttämällä uusinta tekniikkaa, kuten Stop & Start –käynnistysautomatiikkaa. Moottorivalikoima on laaja, sillä tarjolla on viisi bensiini- ja kolme dieselmoottoria.

Kaikkien dieselmoottoristen 208-mallien hiilidioksidipäästöt alittavat 100 g/km rajan, päästön ollessa alimmillaan 87 g/km. 208:aan esitellään uudet kolmisylinteriset 1,0 ja 1,2-litraiset VTi –moottorit, joiden kulutus on alimmillaan 4,3 l/100 km ja CO2-päästöt 99 g/km.

Kommentit

    Näytä lisää
    Kommentointi on päättynyt